Ara fa un any, la vida quotidiana de Girona es va veure alterada per l'arribada de les obres de l'alta velocitat. La fesomia del parc Central, on hi haurà la futura estació, va canviar radicalment amb la irrupció de tanques, màquines i carrers tancats. Des de l'agost de 2008, el tràfec de maquinària i grues a l'entorn del parc Central no ha parat. Les obres del TAV avancen a bon ritme i el paisatge urbà s'ha transformat considerablement. Ha desaparegut la zona de parc, s'han enderrocat l'antiga estació d'autobusos i la benzinera, i les grues i els operaris ocupen l'espai de manera constant

La tinenta d'alcalde de Mobilitat, Isabel Salamaña (PSC), admet que les obres provoquen molèsties, però indica que el balanç que se'n fa fins ara és satisfactori. "Dir que els treballs no creen problemes als veïns seria una irresponsabilitat per part meva", va declarar. I hi va afegir: "Però també és cert que pocs ciutadans hauran vist una obra tan important per a la ciutat, i en el futur s'agrairà".

Un dels neguits que tenia el consistori era saber si els canvis de mobilitat derivarien en caos circulatori o, per contra, els gironins els assimilarien. Salamaña explica que, pel que fa a circulació, "la mobilitat ha quedat molt ben resolta, i fins i tot ara al passeig d'Olot se circula amb més fluïdesa perquè a l'antiga rotonda de la plaça d'Europa hi havia moments en què es creava una certa retenció".

Es calcula que, en el moment en què calgui buidar el terreny per a la nova estació soterrada, per la zona hi passaran entre uns 100 i uns 150 camions diaris carregats de terra. "Sabem que serà molest, i que caldrà vigilar que no generin pols", explica la tinenta d'alcalde. Salamaña també recorda que els camions tenen un itinerari específic tant d'entrada com de sortida de la ciutat.

De moment, però, el trànsit a la zona és principalment de formigoneres. "N'entren entre unes deu o quinze al dia, que porten el material per fer les pantalles; i com que de moment s'extreu poca terra, el pas de camions no és elevat", diu Salamaña.

Aquest primer any d'obres es tanca amb l'arribada de les primeres peces de la tuneladora que haurà de foradar el subsòl urbà. "Tota la tuneladora serà a Girona a finals d'octubre", conclou.