No importa el color ni el lloc: José Luis Sanchís ha participat en 106 campanyes electorals en 14 països. Va començar el 1977 amb Adolfo Suárez i va seguir amb Fraga, Pujol, Cavaco Silva, Fujimori, Giscard D'Estaing ... Autor dels llibres Có?mo se gana el poder i Manual del candidato, Sanchís està considerat com un dels principals experts en tècniques electorals i prospectiva.

Com es pot treure el cap entre els dos grans partits?

És molt difícil, i aquest és l'objectiu de la campanya del tercer partit. En qualsevol activitat competitiva el tercer té un dèficit respecte al primer i el segon. Ha de treure el cap a través de propostes intel·ligents i, sobretot, arriscades, i que els dos primers partits no puguin acceptar perquè corren el risc de perdre una gran quantitat de vots. El partit petit pot guanyar una petita quantitat de vots però els grans en poden perdre una gran quantitat.

Què han de fer els candidats en campanya?

El primer, escoltar els electors. Escoltar és bàsic. Segon, han de veure què preocupa els electors. I tercer, tractar de mantenir una posició que sigui acceptada pels electors de cada partit. La gent d'Izquierda Unida ha de fer coses diferents a les del PSOE i molt diferents a les del PP. Cal mantenir durant tota la campanya una actitud el més digna possible pel que fa a la gent a qui es dirigeix .

La crisi i l'atur han acaparat la campanya, era inevitable?

Era inevitable, el que passa és que el segon i el tercer partit en competició han de treure altres temes. Per al PP, tot és crisi i atur, per al PSOE i Izquierda Unida és una altra cosa, però no han aconseguit sortir d'això. Potser Cayo Lara, que ha estat tractant de mobilitzar els indignats.

Tenint en compte la situació, convenia no aprofundir gaire en els programes?

És antidemocràtic no aprofundir-hi. A molts els importa poc que sigui o no democràtic. Com que estan per sobre en els sondejos i creuen que les eleccions estan guanyades, procuraven passar i desitjarien que no hi hagués hagut campanya, però la Constitució diu que hi ha d'haver campanya i contrast de programes.

Importa més el candidat que el partit?

No. El 70% són vots del partit i el 30% pot dependre dels candidats. En partits d'ideologia forta, aquesta és cent vegades més important que el candidat.

Les campanyes electorals són molt costoses. En plena època de les xarxes socials tenen sentit en la seva forma actual?

Les xarxes socials tenen un paper molt limitat i només s'hi gasta entre el 3 i el 5 % de la campanya. El 95% es gasta fora de les xarxes perquè la repercussió és més gran.

Mostrar les fotos familiars, amb les dones i de quan eren joves, és una bona estratègia?

Només si tenen la família adequa?da i sempre que la dona del candidat hi estigui d'acord. No sé si estan disposades a ficar-se en la campanya. Una campanya electoral és un acte masoquista.