La nova línia de Rodalies de les comarques gironines tindrà un cost de cinc milions d'euros, segons les estimacions que ha fet la Generalitat de Catalunya. Aquestes previsions també situen la inauguració d'aquests serveis entre l'abril i el maig de l'any que ve, amb un tren cada hora que enllaçarà Figueres amb Blanes, passant per Girona. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ja va avançar ahir que la inversió per fer realitat aquesta línia haurà de venir de l'Estat, a través de la compensació que el Govern central paga a la Generalitat per la transferència de les Rodalies i els trens regionals.

Amb la posada en marxa del nou servei de Rodalies a Girona, la Generalitat pretén acabar amb el que considera que ha estat un greuge històric en la comunicació amb la zona de la Selva Marítima. Segons va explicar Ricard Font en declaracions a Ràdio Girona, "definitivament deixarem enrere aquesta manca de conexió directa entre les comarques gironines i el Maresme, que és una conexió natural que durant molts anys, per culpa d'unes males infraestructures viàries i ferroviàries, hi ha hagut una barrera que ha separat dos espais geogràfics humans i socials que tenen una vinculació molt clara". Font va afegir, breument, que l'estat de la N-II tampoc ha contribuït a solucionar aquest problema.

La proposta del Govern de la Generalitat per al servei de Rodalies a les comarques gironines recull que cada hora circuli un tren que enllaci Figueres i Blanes, amb parada a totes les estacions. En el cas del trajecte entre Figueres i Portbou, la freqüència de pas del comboi de Rodalies serà cada dues hores.

A l'hora de cobrir el nou servei, els trens de Rodalies circularan per les vies ja existents, és a dir, pel corredor que va de Portbou a Barcelona fins arribar a Maçanet-Massanes. A partir d'aquí, prendran direcció cap a Blanes amb la línia del Maresme.

Un cost de 5 milions d'euros

L'estimació que ha fet la conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya és que el nou servei de Rodalies a les comarques gironines costarà cinc milions d'euros. Això sí, el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va advertir que els diners hauran de sortir de les arques de l'Estat, a través de la compensació que l'Executiu espanyol paga a la Generalitat per la transferència de les Rodalies i els Regionals.

De fet, la posada en marxa de les Rodalies arreu de Catalunya és una de les conseqüències que es deriven de la transferència de la gestió d'aquest servei i del de Regionals que va portar a terme l'Estat espanyol. Des de fa mesos, el Govern està treballant per definir de quina manera es poden encaixar els diferents combois que prestaran el servei al mapa ferroviari català.

Segons va avançar Ricard Font, la voluntat és que aquest mes de desembre Territori i Sostenibilitat anunciï "com es portaran a terme tècnicament les Rodalies de Girona, Tarragona i Lleida". De moment, però, ja s'ha decidit quina serà la freqüència de pas dels combois arreu de la demarcació.

A partir de la primavera

El director general de Transports i Mobilitat va avançar ahir que la intenció és que els nous serveis ja circulin pel territori gironí la primavera del 2012. "El que tenim sobre la taula és la possibilitat d'engegar les Rodalies de Girona els mesos d'abril o maig, en funció de les disponibilitats pressupostàries i sempre supeditats als pressupostos generals de l'Estat", va explicar Ricard Font. En aquest sentit, va afirmar que espera "que els pressupostos de l'Estat estaran redactats i aprovats la propera primavera; si els tenim i contemplen aquesta quantitat, aleshores podrem posar en marxa les Rodalies".

En un principi, l'operadora de la línia serà Renfe perquè és l'única companyia que ofereix garanties i perquè el Govern central no ha modificat, com s'hi havia compromès, la llei ferroviària que permeti a la Generalitat triar operador. El director de Transports i Mobilitat va explicar que la intenció és enfortir Ferrocarrils de la Generalitat perquè en el futur pugui fer-se càrrec de les Rodalies de Girona, que volen que entrin en servei la primavera del 2012.