La Generalitat es veurà obligada a reduir l'aportació de 5,9 milions d'euros que va acordar amb Ryanair perquè la companyia portés a l'aeroport de Girona 3 milions de passatgers a l'any a causa de la reducció de vols que es produirà, de nou, aquest hivern a Vilobí. Així ho va explicar ahir el Director General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, que va recordar que el que té el Govern amb la companyia és "un contracte de màrqueting amb el qual es promocionen les rutes que existeixen. Menys rutes vol dir menys contracte de màrqueting, i per tant vol dir menys aportacions". Tot i això, Font va dir que en cap moment es replanteja l'acord que es va firmar fa uns mesos, i que "en aquests moments podem dir que estarem al voltant dels 450.000 passatgers", un fet que fan preveure un hivern "força estable". La companyia irlandesa, per la seva banda, va confirmar ahir mitjançant un comunicat que del novembre de 2012 fins a finals de febrer del 2013, es reduirà a 21 el nombre de rutes que sortiran des de Girona, eliminant així 38 vols.

Tot i això, tal com va explicar Font, la porta no està tancada a incorporar noves rutes o freqüències a la temporada d'hivern 2012-2013. "Això és una xifra provisional, i això vol dir que encara tenim la possibilitat d'incorporar noves rutes i noves freqüències, i haurem de veure com evoluciona això", va advertir, recordant que " tenim encara bastant marge per poder-ne parlar i en parlarem". El director de Transports i Mobilitat també va explicar que "el que no farem en cap cas és pagar per rutes que no portin passatgers i que el que es farà és "treballar amb la companyia per veure si som capaços d'anar aconseguint que totes les rutes que hi hagi a Girona tinguin un factor d'ocupació alt i que realment portin passatgers".

Pitjor que l'hivern passat

La reducció que va anunciar ahir la companyia irlandesa significarà també que l'activitat a l'aeroport de Girona quedarà encara més afectada que l'hivern passat, quan Ryanair va retallar el nombre de vols com a mesura de pressió en el marc de les negociacions del nou contracte amb la Generalitat. Llavors, l'aeroport gironí es va quedar amb 25 rutes. Un any més tard, l'aeroport gironí es queda amb 21 rutes, quatre menys que al 2011, i 78 freqüències setmanals.

Entre els vols que s'han suprimit per aquest hivern, hi ha algunes de les principals capitals europees, com Londres, Dublín o Brussel·les. "Han tret Londres de moment, però deixen Manchester. Veurem si hi ha alguna nova ruta amb la Gran Bretanya o d'altres. No podem forçar ni aquesta ni cap altra companyia a fer rutes que no vulguin", va explicar Font, qui va reiterar que hi ha algunes rutes que "estem estudiant com podem anar-les incorporant abans que comenci la temporada d'hivern".

Un altre cas és el del vol Girona-Madrid, que tal com ja es va anunciar fa unes setmanes, s'eliminirà, com a mínim, aquest hivern, a causa de les tensions entre AENA i Ryanair per les elevades taxes de l'aeroport madrileny. "El vol a Madrid és important per al territori, és cert. Però si la companyia està absolutament tancada en què no el vol fer, el que hem de fer és buscar alternatives", va afirmar Font. Sobre una hipotètica pressió per recuperar-lo, va explicar que "no lluitarem contra un mur", recordant que "aquest vol mai s'hagués tret si no hi hagués aquesta pujada important de les taxes".