Tallar l'avinguda Salvador Dalí de Figueres -N-IIa- per aconseguir que es prohibeixi el pas de vehicles pesants. Això és el que ha proposat el col·lectiu "Figueres democràcia" a la ciutadania a través d'una trobada que es va fer ahir al vespre a la ciutat. L'entitat, que s'ha creat amb l'objectiu de capitanejar diferents actuacions reivindicatives i oferir un espai de reflexió, promourà talls d'un quart d'hora cada dijous -a partir de la setmana vinent- per aconseguir la fita que va assolir fa sis mesos Bàscara, amb la prohibició de tràilers de grans dimensions a la N-II entre Vidreres i la Jonquera. L'excepcionalitat de Figueres rau, segons fonts consultades, en el fet que tot i que la via és de titularitat estatal ja no està considerada com a N-II sinó que amb la construcció del cinturó de Ronda, va passar a anomenar-se N-IIa, tot i que la ciutat la va acabar anomenant avinguda Salvador Dalí. D'aquí que en aquest tram urbà que parteix en dos la ciutat no s'hi apliqui la prohibició.

La plataforma, que compta amb membres de la societat civil i exregidors com ara Alfons Romero (exedil del PSC) o l'exregidor d'ERC Joan Antoni Bertran, ha elaborat un manifest que ahir va fer públic davant d'una desena de representants d'associacions assistents a la trobada de presentació. En ell, recorden que "a la Nacional II i la N-260 al seu pas pel centre de Figueres hi circulen diàriament molts tràilers de 4 eixos i més i, fins i tot, alguns d'ells amb matèries perilloses, amb els riscos que això comporta". Per això, consideren inaceptable que aquest tipus de vehicles pesants passin a només 50 metres del CAP i del Museu Dalí així com d'altres espais concorreguts.

"Les infraestructures construïdes ofereixen un recorregut alternatiu, com són la variant est de la N-II i la d'Ordis, per accedir a la carretera d'Olot i també hi ha normativa que en aquest cas no s'aplica -fent referència a la resolució que restringeix la circulació d'aquests vehicles", asseguren. Amb tot, diuen, "demanem la prohibició total d'accés dels vehicles de transport de mercaderies de quatre o més eixos als itineraris urbans o travesseres de Figueres, en concret l'avinguda Dalí i el carrer Empordà, amb excepció dels que tinguin destí i origen a la ciutat". El col·lectiu anima tothom a sumar-se a aquesta revindicació que s'iniciarà dijous vinent i recorden que tenen la voluntat de mantenir-ho fins que es resolgui el "conflicte" i "s'apliqui la resolució" subscrita pel Ministeri de Foment -que és el titular de la via, el servei català de Trànsit i el departament de Territori.

A banda d'això, també demanen la cessió d'aquest tram a la ciutat i la gratuïtat de l'autopista a Figueres, un cop estigui acabat l'accés nord, per a tots els vehicles. De fet, van explicar que Figueres ja en podria haver demanat la cessió, però que, per contra, ha entrat en una pugna amb foment per aconseguir que abans es construeixin dues rotondes. El membre de l'entitat Alfons Romero va explicar que Figueres ha anat sempre a destemps amb actuacions viàries com aquesta i que cal reivindicar-les. Admet que la resolució que prohibeix el pas de camions per la N-II no inclou aquest tram urbà "plenament consolidat" però reclamen que s'inclogui. De fet, consideren que en els darrers temps el volum de trànsit d'aquest tipus de vehicles ha augmentat considerablement. Finalment, els assistents van acordar que el primer tall es fes dijous 31 a les dotze i posteriorment pactar les següents mobilitzacions. L'Ajuntament ja ha manifestat que veu amb bons ulls que disminueixi el trànsit de vehicles per la zona sempre que s'articulin alternatives, així com assegura respectar la protesta ciutadana.