A Figueres hi ha actualment un gran nombre de persones grans que es beneficien del Servei de Teleassistència Domiciliària. La ciutat compta amb un total de 558 aparells instal·lats, però el consistori preveu que la xifra arribi als 678 abans del 2018. A les llistes d'espera hi ha encara més d'un centenar de persones inscrites que desitgen poder disposar de la prestació i, precisament, aquesta és la fita que s'ha proposat el govern de la ciutat, reduir aquesta quantitat fins a zero.

Fa tan sols unes setmanes es va aprovar una nova addenda per tal de garantir la continuïtat del servei, atès que el conveni de teleassistència acabava la seva vigència el passat 16 d'abril. Tant l'Ajuntament de Figueres, com l'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, Dipsalut, com la resta d'ens locals adherits, van coincidir en la necessitat d'una pròrroga per tal que no quedés la gent desatesa fins que no s'hagi licitat el nou servei, fins ara gestionat per l'empresa Televida.

Per a aquesta addenda s'ha aprovat un pressupost de 57.578 euros, el qual cobrirà el període comprès entre la finalització del conveni, fins al pròxim 31 de desembre. La regidora de Salut i Benestar Social de l'Ajuntament de Figueres, Dolors Pujol, explica que l'experiència a la ciutat, fins ara, «ha estat molt bona» i per aquest motiu, «garantir-ne el funcionament durant els pròxims mesos és molt important».

Per Pujol la teleassistència és «un servei fantàstic que pot salvar la vida a la gent, ja que només apretant un botó, poden disposar d'atenció immediata des de casa seva».

El consistori preveu que de cara a finals del 2017 la llista d'espera actual es pugui reduir en gran mesura, o fins i tot eliminar per complet. «L'ideal seria fer net, però si no ho aconseguíssim quedaria molt poca gent i per tant de cara al primer trimestre del 2018 es podria acabar de liquidar la resta» assegura Dolors Pujol.

Més autonomia

Un dels avantatges principals del servei és precisament l'autonomia que aporta als seus beneficiaris. La teleassistència domiciliària es tracta d'un servei públic que aporta una atenció continuada a l'usuari i a la qual poden optar des de casa seva.

És una opció per la qual es decanten sobretot aquelles persones grans que viuen soles o que passen moltes hores sense companyia, ja que només prement un botó poden comunicar qualsevol tipus d'incidència als assistents, les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any. El cost de la prestació és d'aproximadament 6 euros al mes, molt més econòmic que si s'optés per un mateix sistema dins de l'àmbit privat, el qual podria ser d'uns 20 euros.

A partir d'un aparell que l'usuari es penja al coll, es poden detectar situacions d'emergència i donar-hi una resposta ràpida que posi en contacte la persona amb els professionals corresponents. Moltes vegades aquesta és més ràpida que la que podrien donar els mateixos familiars.

El servei, però, no es limita a atendre emergències sinó que també ofereix un tracte personalitzat. Periòdicament es realitzen trucades i visites de seguiment per comprovar l'estat i les condicions en què viu la persona.

Una exitosa implementació

A la ciutat de Figueres ja fa més de sis anys que funciona el servei i tal com explica la regidora de Salut i Benestar Social, «n'hem vist de tots colors». Pujol recorda que es va donar fa un temps algun cas de frustració de robatori, en què la víctima va poder alertar a través d'aquest sistema la sospita de què algú havia entrat a casa seva.

L'única lluita pendent és la de recordar a les persones que ja disposen del servei, la importància de dur sempre posat el dispositiu. «Fins que no passa alguna cosa greu, no en són del tot conscients, que cal prevenir. I precisament és en aquest punt on fa falta incidir de manera més continuada», sosté la regidora.