La Generalitat gastarà aquest any 62.674.095 milions d'euros (10.500 milions de pessetes) en la partida de "Publicitat, difusió i campanyes institucionals", segons queda recollit en els Pressupostos publicitats en el Diari Oficial (DOGC) el passat dia 31 de desembre. Aquesta partida inclou tant les conselleries com tots els organismes, societats i fundacions depenents del sector públic de la Generalitat.

Quasi 18,5 milions d'euros seran gastats per les conselleries del Govern català. Més d'una tercera part (6,5 milions) se'ls emporten entre Presidència (4,5 milions) i Vicepresidència (2 milions). No obstant, el departament que gastarà més en publicitat i campanyes institucionals serà el de Cultura, amb 4.664.625 euros, als quals caldria afegir-hi els de l'Institut d'Indústries Culturals, entitat de dret públic, amb 357.949 euros.

En relació amb el primer pressupost del tripartit, el corresponent a l'any 2005, Cultura ha incrementat en un 85% la despesa en aquesta partida.

El nivell de despesa varia molt segons els departaments de la Generalitat. Així els que hi dediquen més pressupost són Cultura, Medi Ambient (1,4 milions d'euros) i Interior i Relacions Institucionals (1,3 milions). Cultura està governada per ERC, i Medi Ambient i Interior per ICV. Les conselleries amb menor despesa en publicitat i campanyes són Economia (13.927 euros) Justícia (17.767 euros) i Política Territorial i Obres Públiques (69.032). Es pot observar que les diferències són substancials.

Governació puja un 994%

És també significatiu l'increment que ha registrat aquesta partida en la Conselleria de Governació. Ha passat dels 38.000 euros de l'any 2005, amb Joan Carretero al capdavant de la Conselleria, als actuals 415.740 euros. L'augment és del 994%. Governació també és la conselleria que més ha incrementat en aquests cinc anys la partida destinada a assessors, amb un 142%, com va informar Diari de Girona el passat 25 de desembre.En publicitat, és igualment significativa la puja registrada en la Conselleria de Treball: 95.382 euros l'any 2005, amb Josep Maria Rañé de conseller, als actuals 826.250; o sigui un increment del 766%.

La fusió d'Interior i Relacions Públiques i la de Comerç, Consum i Turisme amb Universitats ha suposat un estalvi en aquesta partida. Ambdues conselleries gastaran menys el 2009 que la suma de les quatre anteriors el 2005.

En els últims cinc anys, la despesa de publicitat i campanyes de les diferents conselleries només s'ha incrementat un 17%. El major augment ha tingut lloc en les societats, entitats o fundacions depenents de la Generalitat. N'hi ha moltes que tenen una despesa sustancialment més elevada que la majoria de conselleries.

Presidència de la Generalitat també té pressupostats 2.287.396 euros en "actes institucionals i de promoció", una partida que no té cap conselleria.

La gran despesa de TV3

Televisió de Catalunya és l'entitat o organisme de tot el conjunt de la Generalitat que més gastarà en publicitat i campanyes institucionals: 7,4 milions d'euros. TV3 també és l'empresa amb una major despesa en estudis i treballs tècnics: 25 milions d'euros (vegin Diari de Girona del passat 28 de desembre). Dintre del mateix paquet d'empreses audiovisuals, Catalunya Ràdio gastarà més de 2 milions d'euros i CCRTV Interactiva, 875.447 euros. Televisió de Catalunya supera fins i tot una entitat com Turisme de Catalunya, la publicitat i les campanyes de la qual estan molt més justificades. Turisme de Catalunya gastarà 4,2 milions d'euros.

El Servei Català del Trànsit, amb 6,1 milions d'euros, és el segon organisme amb més despesa. De la resta de societats i organismes, destaquem els 1,5 milions d'euros de l'Agència Catalana de la Joventut.