La Generalitat ha sancionat Endesa amb 870.000 euros per l'apagada de Girona i per retards en la connexió de noves línies. L'import global de la multa fa referència a dos expedients. El primer és exclusiu del temporal de neu de l'any passat, que va deixar a les fosques més de 450.000 abonats. En aquest cas, la multa de 550.000 euros no s'ha imposat per l'estat de la xarxa sinó per la gestió de la informació que va fer Endesa. Aquí la companyia assegura que va actuar "correctament" i estudia presentar recurs d'alçada davant la conselleria. Pel que fa al segon expedient, que Endesa ja ha recorregut al TSJC, la multa -de 320.000 euros- s'imposa pel retard i l'incompliment de connexions amb noves línies.

Després de la nevada, la Generalitat va obrir una investigació per aclarir les responsabilitats de l'empresa en la nevada del 2010. L'informe principal que la Generalitat va obrir a Endesa -i que es va tancar el juliol del 2010- atribuïa l'apagada a un cas de força major. No obstant això, el el Govern va obrir un expedient complementari per avaluar si s'havia gestionat correctament la informació que Endesa havia de donar a les administracions.

Finalment, el Govern ha comunicat a la companyia que haurà de pagar una multa de 550.000 euros perquè considera que no va informar correctament els ajuntaments. Concretament, acusa Endesa d'incomplir una llei sobre comunicacions d'incidències als ajuntaments i a la direcció general d'Energia i Mines.

L'import de la sanció per la mala comunicació podia arribar als 6 MEUR però, finalment, la multa imposada pel Govern no arriba a un 10% del total que es podria exigir a la companyia ja que l'obliga a pagar 550.000 euros.

En un comunicat, l'empresa ha reconegut haver rebut la notificació que els informa de la quantia de la sanció i ha avançat que estudia presentar un recurs davant la conselleria. Endesa ha reiterat el seu "convenciment" que l'actuació de l'empresa pel que fa a la informació subministrada a les administracions durant la nevada va ser "correcta". A més, recorda que tant l'Estat com el Govern van qualificar de "episodi extraordinari" la nevada i que Endesa va invertir més de 60 MEUR en arreglar les línies i 8 MEUR per pagar indemnitzacions a abonats que van quedar sense llum.

Una nevada històrica

La nevada del 8 de març de 2010 va deixar més de 200.000 famílies sense llum durant dies segons Endesa. L'exconseller d'Economia, Antoni Castells, va elevar la xifra als 450.000 abonats, quasi el doble que els reconeguts per la companyia. La neu va fer caure 35 torres elèctriques de línies d'alta tensió i 14 subestacions van quedar sense energia. En la xarxa de mitja tensió l'afectació va ser major: 266 línies i 500 torres malmeses.

Una segona multa

Endesa haurà de pagar una segona sanció, de 320.000 euros, per incomplir l'obligació de la companyia de fer connexions amb noves línies. L'expedient sancionador conclou que la companyia ha endarrerit diferents peticions de connexió per sobre dels límits que estableix la llei quan es tracta d'un "servei essencial". Endesa ja ha recorregut aquesta decisió davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. A més, el Govern ha posat en marxa una comissió -també amb presència de l'empresa- per estudiar i aplicar les mesures necessàries per evitar aquests incompliments.

Reduir el volum de queixes

D'altra banda, el Govern i Endesa també han posat en marxa mecanismes per reduir el volum de queixes per errors en la factura de la llum. Des que el 2009 la facturació va passar de bimestral a mensual, han augmentat molt les queixes dels abonats. Al 2009 es van registrar 80 queixes i, en canvi, el 2010 es va tancar amb 450 reclamacions per aquests errors en la facturació. Les dues parts han acordat crear un mecanisme per resoldre aquestes reclamacions amb un temps màxim de deu dies hàbils.