Facua-Consumidors en Acció va denunciar ahir 14 aerolínies, entre les quals hi ha Ryanair (amb base a Girona) per incrementar els preus dels seus bitllets mitjançant pràctiques "abusives i fraudulentes", com la inclusió per defecte d'assegurances o altres serveis opcionals i l'aplicació de tarifes extra per portar equipatge, facturar a l'aeroport o fins i tot pel simple fet de pagar.

Es tracta d'una nova bateria de denúncies contra empreses del sector aeri, que se sumen a les presentades per Facua durant aquest any i altres anteriors. Algunes de les companyies han tornat a ser denunciades per continuar cometent les mateixes irregularitats. L'associació de consumidors reclama a les autoritats competents més celeritat en la tramitació dels expedients i l'aplicació de sancions contundents.

Segons Facua, les companyies vulneren tant la legislació espanyola en matèria de publicitat i defensa dels consumidors com el nou reglament europeu 1.008/2008, de 24 de setembre, sobre normes comunes per a l'explotació de serveis aeris. Les empreses denunciades són, a més de Ryanair, Air Berlín, Bmibaby, Clickair, easyJet, FlyGlobespan, Germanwings, Jet 2, KLM, Skyeurope, Thomsonfly, Transavia, Vueling i Wizzair.

Facua denuncia que, en comprar un bitllet, onze de les companyies inclouen per defecte serveis que són opcionals, com assegurances, menjar o la prioritat en l'embarcament, fet que pot provocar que "el consumidor els contracti perquè no s'adoni que és possible desactivar-los o cregui que són obligatoris".