L'Estat i la Generalitat van tancar ahir el traspàs del servei de Rodalies de Renfe a Catalunya, un acord que converteix la Generalitat en l'autoritat ferroviària de Rodalies a partir de l'1 de gener de 2010 i li reconeix la potestat per continuar encarregant el servei a Renfe-Operadora el 2011 o bé triar un altre operador. Sigui com sigui, a les comarques de Girona aquest traspàs afectarà les tres línies que fins ara arriben a la província. Es tracta de les dues línies de rodalies que arriben a Maçanet de la Selva (R1 Molins de Rei-Maçanet i R2 nord Aeroport-Maçanet). El traspàs dels regionals es concretarà, segons la voluntat política manifestada ahir a Madrid, a partir de gener.

Les competències que es traspassen són les que estableix l'article 169 de l'Estatut d'Autonomia en relació als serveis ferroviaris de Rodalies com la gestió, la regulació, planificació, coordinació o inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna Renfe.

Sense Renfe a finals de 2010?

L'acord estableix que, donat que l'Estat té un contracte amb Renfe-Operadora pel període 2006-2010, la Generalitat se subroga en la posició de l'Estat fins al 31 de desembre de 2010. Llavors, la Generalitat serà lliure de negociar un nou contracte, 2011-2015, o triar un nou operador.

Respecte a la valoració econòmica del servei, i segons l'acord de la Comissió Mixta d'Afers Econòmics i Fiscals, l'Estat es compromet a assumir la totalitat del dèficit de Renfe Operadora, que per a 2010 s'estima en 117'2 milions. Aquest import inclou el dèficit d'operacions, les amortitzacions de les inversions realitzades i les despeses financeres. L'acord especifica que la Generalitat no assumirà pèrdues de Renfe-Operadora ni de 2010 ni d'exercicis anteriors.

Quan finalitzi el contracte-programa vigent, el Govern català podrà decidir si renova amb Renfe o bé atorga l'explotació de les rodalies barcelonines a una altra empresa. Tant si l'execució del servei continua en mans de Renfe com si no, l'administració de l'Estat transferirà al Govern català un import anual equivalent al dèficit associat a la prestació del servei. En aquest sentit, els increments de cost deguts a decisions de l'Estat o Renfe ja sigui per increments de cànons d'ús d'infraestructura, nous serveis (per exemple els que es derivin de les obres del Pla de Rodalies) o millora dels estàndards de qualitat, entre d'altres, formaran part del cost a transferir per l'Administració General de l'Estat a la Generalitat de Catalunya. A més, l'any 2011 l'Estat lliurarà a la Generalitat 50 milions per a millores en el servei.

Capacitat horària

Per la seva banda, la Generalitat, fent ús de les seves competències, podrà establir uns nivells de qualitat diferents i una política tarifària pròpia. També podrà modificar els estàndards del servei respecte a l'acord del Ministeri de Foment amb Renfe (augment de les freqüències de pas, capacitat dels combois, entre d'altres).

Durant la reunió també es van comprometre a obrir en una reunió de la Comissió Bilateral de gener la ponència per "impulsar" la negociació del traspàs dels trens de Regionals. De moment, no es van voler fixar terminis però sí que es va concretar que es començarà a treballar aquest gener.

Puja el preu un 6%

D'altra banda, Renfe va anunciar precisament ahir que el preu dels bitllets dels Trens d'Alta Velocitat i de Llarga Distància pujaran una mitjana del 4% el 2010, segons es va acordar pel consell d'administració de la companyia ferroviària.

En aquest sentit, i el dia que s'anunciava el traspàs del servei de Rodalies, la companyia també informava que el bitllet s'encarirà un 6% amb el començament d'any i un 5% el de Mitjana Distància, tant el que presta amb trens AVE com el de trens convencionals (Regionals).