El 3 de setembre de 2009 el departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) exposava a informació pública l'avantprojecte del Pla Territorial de les Comarques de Girona. El full de ruta que marcarà el desenvolupament urbanístic i de les infraestructures de la província fins, almenys, el 2026. El conseller, Joaquim Nadal, va fer ahir l'aprovació inicial del projecte que es manté tal com s'havia definit fa un any i cinc mesos.

Al·legacions per "madurar"

Els 114 escrits i suggeriments tramesos pels ens locals i agents socioeconòmics i veïns, i els 22 informes de ministeris i departaments de la Generalitat, han servit, a judici del PTOP, "per madurar i millorar la proposta original".

D'aquesta manera, el document preveu un sistema ferroviari de rodalies propi, superposant les línies Maçanet-Massanes-Flaçà i Riudellots de la Selva-Figueres. I, de la mateixa manera, es porposa analitzar la viabilitat de fer arribar les rodalies de Girona fins a Blanes. Respecte els tramvies es manté el que anirà entre l'aeroport, Girona, Flaçà i un punt encara per determinar de la Costa Brava. Queda per decidir si se'n faran d'altres des de Girona fins a Sant Feliu de Guixols i fins a Olot.

Respecte el trànsit de mercaderies, la línia convencional Barcelona-Portbou assumirà la major part d'aquest transport ja que es considera que aquí el temps "no és un factor tan decisiu". Per tal d'evitar el pas per Girona i Figueres, el pla preveu l'execució de dues variants exclusives per les mercaderies. Sobre els eixos viaris,nel departament es planteja "optimitzar els corredors existents, reforçar les connexions interiors cap a la Garrotxa i el Ripollès i les no radials". El document es configura com una eina per preservar els espais d'interès natural, agrícola i paisatgístic, així com evitar el creixement desproporcionat d'alguns assentaments.