Cobrar preus diferents pel servei d'aigua potable en funció de si el consumidor està o no empadronat és legal, tot i que no és just. Això és el que diu la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC) arran de la decisió de l'Ajuntament de Tossa d'aplicar taxes diferenciades entre els seus veïns, segons va informar la Cadena SER. Des de l'Agència Catalana de l'Aigua, es van pronunciar en la mateixa línia.

La Unió de Consumidors reconeix que les segones residències suposen una despesa molt important per als ajuntaments, però creu que aplicar sistemes discriminatoris a l'hora de cobrar serveis bàsics no és la millor fórmula per corregir-ho.

El portaveu de la Unió de Consumidors de Catalunya, José Miguel Sanz, va afirmar que aquest sistema tot i no ser just, és legal. I va recomanar al consistori que no facin mal ús de les seves competències i que facin repercutir les despeses a les factures dels consumidors d'una altra manera. "Si no de discrimanació, sí d'una mala utilització d'un eina de la qual disposa l'administració local. Evidentment, si l'administració local el que vol és repercutir d'una manera diferent les despeses de l'aigua, ho pot fer, però ha de trobar aquell mecanisme que no discrimini o que en funció d'aquest nou sistema pugui perjudicar alguns consumidors en relació a uns altres", va afirmar Sanz de la UCC.

Per la seva banda, el director de l'Agència Catalana de l'Aigua, Manel Hernández, va explicar que en temes d'aigua la decisió és estrictament municipal. "La distribució de l'aigua és competència municipal, per la llei bàsica, per tant, tant el sanejament com l'abastiment és competència de l'ajuntament i en aquest cas el màxim responsable, que és l'alcaldia", va comentar Hernández. Des de l'ACA es va apuntar, però, que els ciutadans disposen d'organismes on es poden denunciar aquests fets. "Els ajuntaments amb les seves estructures tarifàries, poden decidir el que calgui, després hi ha uns mecanismes, comissió de preus o altres organismes, on els ciutadans poden adreçar-se i queixar-se", va afegir Hernández.

La qüestió va saltar a l'actualitat, quan diversos veïns no empadronats van denunciar la diferència de preus davant dels mitjans de comunicació. A banda de denunciar-ho, però, aquests veïns també han recollit unes 1.000 signatures i han penjat un centenar de pancartes arreu de la població denunciant la situació.