Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) vol pujar les taxes aeroportuàries entre un 4 per cent i un 5 per cent el 2011, una mesura que el president de l'ens, Juan Ignacio Lema, considera "prudent". Aquesta proposta que s'inclou en el projecte de Llei de Pressupostos que el Govern portarà al Congrés dels Diputats dijous que ve, 30 de setembre.

En una entrevista a Cinco Dias, el president del gestor aeroportuari, Juan Ignacio Lema, va confirmar que la proposta d'augment de les taxes inclou pujades en "els sis o deu aeroports grans", on podrà arribar-se a un increment del 6 per cent o el 7 per cent. Precisament, l'aeroport Girona-Costa Brava es troba entre els deu aeroports més grans de l'Estat espanyol. A la resta d'aeroports baixaran les taxes, de manera que en el conjunt de la xarxa la tarifa es veurà incrementada entre un 4 per cent i un 5 per cent.

"Estem parlant d'alces de dos punts per damunt de la inflació", va apuntar Lema, qui opina que la pujada de taxes "hauria de ser molt més agressiva". "No es pot pretendre tenir les millors infraestructures d'Europa amb les taxes un 200 per cent o un 300 per cent més baixes", va tancar. Per a Lema, "després de dos anys de congelació i de pujades molt petites és moment d'equilibrar les distàncies amb Europa". Lema va assegurar que la tarifa que les companyies aèries paguen a Espanya per cada passatger és un 56 per cent més baixa que la mitjana dels aeroports europeus. Com a exemple, va assenyalar que la tarifa de passatgers a Madrid-Barajas està un 400 per cent per sota de la qual cobren els cinc grans aeroports d'Europa. "Si amb la navegació aèria teníem la taxa més alta d'Europa i hem pres mesures dràstiques per reduir-la, en el cas de les tarifes d'aeroports també hem d'homologar-les, elevant-les encara que sigui de manera gradual", va insistir el president de l'ens. AENA, com a proveïdor de serveis de control, va congelar aquest any les taxes de navegació aèria i va proposar a Eurocontrol rebaixar-les un 7,8 per cent en 2011 i un 7,2 per cent en 2012.

D'aquesta forma, en dos anys Foment retallarà les tarifes de control un 15 per cent per situar-les en la mitjana europea.

Cinc categories d'aeroports

Per homologar les taxes d'aeroports, la companyia vol passar de les tres categories d'aeroports actuals existents a la xarxa a cinc, el que implicaria que els aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat tindrien un nivell especial, el que els situaria amb les taxes més altes. "Volem que les tarifes de cada aeroport responguin a la realitat de la seva infraestructura i de les seves prestacions. Les inversions i les obligacions d'amortització, així com la qualitat de servei que s'ha dotat cada aeroport han de reflectir-se en els preus que paguen les companyies que els utilitzen", va defensar.

Lema, que no va concretar la pujada que suposarà per a Barajas i Madrid, va indicar que la suma de les taxes de navegació i d'aeroports suposen "un percentatge petit" per a les despeses de les companyies aèries, que no arriba al 4 per cent. En qualsevol cas, va insistir que la pujada serà "sempre de manera progressiva i prudent" i "pactant amb les companyies aèries".

D'altra banda, Lema es va referir al pla de negoci d'AENA, amb el qual la companyia preveu estalviar 750 milions d'euros en quatre anys. El president de l'ens va avançar que el pla d'austeritat baixarà les pèrdues d'aquest any per sota dels 350 milions d'euros.