"Els milers de conductors que circulen diàriament pel tram de la N-II per les comarques de Girona saben que les obres de desdoblament porten un retard considerable". "El tram entre Fornells i Caldes, l'únic que està acabat, va trigar quatre anys i respecte el tram entre Caldes i Sils ja han passat tres anys des de que el Ministeri va djudicar les obres". "La resta de trams entre Girona i la frontera francesa tampoc sembla que hagin de ser executats en un breu plaç de temps". "Catalunya no pot esperar entre 15 i 20 anys entre l'inici dels estudis informatius i la finalització de les obres, especialment en actuacions amb tanta importància actual i econòmica com el desdoblament de la N-II a les comarques gironines".

Aquests són alguns fragments de la proposició no de llei que es debatrà avui a la comissió de Foment del Congrés. El sorprenent del cas, però, és que aquesta moció es va presentar el mes de desembre de 2008... i avui en dia, més de dos anys després, continua vigent, ja que no s'ha avançat ni un centímetre en l'execució de les obres. Davant d'aquesta situació, CiU i PSC estan disposats a posar-se d'acord perquè la comissió de Foment aprovi la proposició i insti el Govern a reemprendre els treballs al tram sud i no abandoni definitivament el tram nord. Això sí, s'hauran d'actualitzar les dates, ja que en el text inicial es demanava "accelerar els processos administratius necessaris per iniciar les obres del tram entre Sils-Maçanet a mitjans de 2009". I ja fa molt de temps, d'això.

Tant CiU com PSC estan disposats a actualitzar el text, i els dos es mostren disposats a arribar a un acord. El diputat convergent Jordi Xuclà va indicar que, en la seva proposta d'actualització, volen que s'expressi el retret a l'administració pel seu incompliment del mandat del ple del Congrés del 29 d'abril de 2010, on s'acordava que a finals d'any es licitarien els trams sud de la N-II. Així doncs, volen que s'insti "amb caràcter immediat i urgent" a acabar el desdoblament dels trams del sud, a la comarca de la Selva, i continuar també amb el desdoblament cap al nord, "sense descartar-lo". El tram entre Girona i la frontera francesa és el més endarrerit, perquè mentre al sud els treballs estan a mig fer, cap al nord només s'han fet moviments al tram Medinyà-Orriols.

La proposta d'actualització del PSC coincidirà amb la necessitat de prioritzar la licitació, ja sigui per via pressupostària o a través del pla extraordinari d'infraestructures, dels trams del sud (de Tordera a Caldes), un cop finalitzats els projectes pendents. A més, també volen que s'insti a desenvolupar de la xarxa de carreteres de gran capacitat entre Girona i la frontera francesa amb el límit temporal del 2015. La proposta inicial de CiU de 2008 anava més enllà i demanava una dotació d'un fons extraordinari que permetés finalitzar el desdoblament complet entre Girona i la frontera abans del 2015.

El socialista Àlex Sáez afirma que la N-II és una "preocupació comú" de tots els partits, ja que és una obra que acumula importants retards i s'hi estan jugant "un cert crèdit polític". En aquest sentit, reconeix que hi ha molta dificultat pressupostària, però és conscient que cal aconseguir el compromís de Foment perquè es licitin els treballs del tram sud durant aquest any.

Sáez alerta que no tots els retards tenen a veure amb la falta de voluntat del Ministeri, però recorda que la N-II a Girona és també una important via d'entrada i sortida a França i que per tant s'ha de millorar urgent. Per això, espera que avui s'arribi a una declaració unànime al Congrés.