L'Aeroport de Barcelona va registrar durant el primer trimestre de 2011 un total de 6.685.634 usuaris, fet que implica un creixement del 15,5% respecte al 2010, en detriment de Girona el trànsit del qual va caure un 30%, assolint els 656.724 usuaris. També va patir el mateix efecte l'aeroport de Reus, amb un descens del 16,3%. Si ens fixem únicament en el mes de març, van transitar per l'aeroport de Girona 269.699 viatgers, un 26% menys que el març de 2010, mentre que Barcelona, amb 2.592.509, creixia un 13,3%. L'aeroport de Girona obté el descens més acusats entre els principals de l'Estat, superat només per alguns aeròdroms amb trànsit insignificants, inferiors als 5.000 passatgers.

Pel que respecte als moviments el mes de març, les instal·lacions de Vilobí d'Onyar han registrat 2.561 operacions, que es tradueixen en una caiguda del 21,8%. En l'acumulat del 2011, s'han efectuat 6.609 enlairaments i aterratges, un 29,6% menys que el 2010. També va patir un descens el trànsit de mercaderies, després de mesos de creixement, ja que els 19.564 quilos que hi han transitat el març representen un descens del 12,3%. En l'acumulat del primer trimestre, el trànsit de mercaderies continua força més alt (874%) que en el període gener-març de 2010. Mentrestant, l'aeroport de Barcelona es beneficia de l'arribada de Ryanair tant com se'n perjudica el de Girona. L'aeroport barceloní va efectuar de gener a març 67.373 enlairaments i aterratges, apuntant un creixement interanual del 10,9%. D'altra banda, va gestionar en els tres primers mesos de 2011 un total de 24.760.081 quilos d emercaderies, un 1,2% menys. Ryanair, ja se sap, només transporta passatgers.

Les dades del primer trimestre confirmen el creixement de l'aeroport barceloní durant el 2010, quan va rebre 29,2 milions de passatgers, augmentant un 6,5% el seu trànsit.

Una dada preocupant és que una gran part -pràcticament un 20%) dels viatgers que van utilitzar l'aeroport de Girona entre gener i març ho van fer en vols domèstics. A partir del 3 de maig, Ryanair elimina tots aquests vols excepte el Girona-Palma de Mallorca (eliminant per tant el Girona-Madrid, que és el que més ocupació té), la qual cosa permet augurar un encara més greu descens en les xifres de viatgers a partir d'aquesta data. Tot depèn de si finalment Ryanair i Generalitat arriben a un acord pel que fa a les subvencions.

Creix tota la resta

El descens en l'aeroport de Girona torna a tenir lloc quan la majoria del sector sembla superar la crisi. De fet, els aeroports de la xarxa d'Aena van transportar un total de 39,74 milions de passatgers en el primer trimestre, cosa que suposa un 4,9% més que en el mateix període de 2010. Entre gener i març, els aeroports espanyols van operar 467.406 vols, un 2,6% més que fa un any, mentre que el transport de càrrega va repuntar un 6,4%, fins a 163.138 tones.

Segons Aena, la recuperació del transport aeri «ha consolidat el seu vigor» en els tres primers mesos de l'any, com ho demostren els increments tant en passatgers, com en operacions i mercaderia transportada.

La mateixa Aena destaca la fortalesa del creixement de l'aeroport de Barcelona-El Prat, tant en passatgers com en vols, tot i que sense especificar que és en detriment d'altres aeroports catalans i conseqüència de la retallada de vols de Ryanair. Madrid-Barajas continua al capdavant dels aeroports amb més trànsit, amb 11 milions de passatgers fins al març. L'aeroport de la capital espanyola no va registrar canvis respecte a fa un any.

Entre els de més trànsit cal ressenyar els augments registrats en els aeroports de Fuerteventura amb 1,19 milions de viatgers (28,5%); Sevilla amb més d'un milió de passatgers (22,3%); Santiago amb 492.192 viatgers (14%) i Tenerife Sud, amb 2,27 milions de viatgers (11,5%). Del total de 39,74 milions de passatgers que van utilitzar els aeroports d'Aena en el primer trimestre, 39,47 milions van ser comercials, amb un creixement del 5%. I d'aquests, 22,57 milions van ser de vols internacionals, per 16,90 milions de vols nacionals.