Ala taula del Consell de Ministres de Madrid no es parla de Girona ni de les grans obres pendents al territori, com el desdoblament de la N-II, escapçades i aturades des de fa anys. Per un "costum ministerial" no escrit, se les ha anomenat en nombroses ocasions de "prioritàries", paraula que ha perdut el seu sentit i la credibilitat del ministre de torn que la pronuncia quan visita les comarques gironines.

Les reunions de Madrid no tracten ara sobre la N-II al seu pas per Girona però el ministre de Foment, el gallec José Blanco, sí que va posar sobre la taula, com ja va fer el passat mes de maig, l'autovia de la Plata (A-66) entre Benavente i Zamora, per donar llum verd a la licitació de 49 quilòmetres de carretera per 267,1 milions d'euros.

Blanco va aconseguir l'aprovació en la reunió del Consell de Ministres de divendres passat, en una decisió que passaria desaparecebuda si no fos perquè el Govern aplica dos discursos, l'un a Madrid i l'altre a Girona. Allà licita al seu gust i partint de les (legítimes) prioritats que considera. Aquí, on Blanco ha viatjat en els últims mesos per les obres del TAV, esquiva les preguntes de periodistes, alcaldes i institucions de la província amb un "en sóc conscient però no hi ha diners" per afegir en un sentit de responsabilitat que les obres de la N-II són "prioritàries" pel ministeri que dirigeix.

Avui fa cinc mesos, Blanco va comparèixer al Senat i va parlar sobre la N-II per argumentar que Foment "no té pressupost" per licitar les obres de desdoblament a causa del context de restriccions pressupostàries i, a canvi, prioritzava les obres relacionades amb el ferrocarril. "El context és el que és, o sigui que no em poden plantejar simultàniament que inverteixi en alta velocitat, mercaderies, rodalies i carreteres perquè no es possible", va dir en aquella ocasió.

Gairebé sense pensar-ho va afegir que el desdoblament de la N-II seria "la primera" a licitar quan tingués recursos per carreteres. Un discurs que sonava a promesa però queda en un no res quan el Consell de Ministres aprova divendres passat la licitació del tram que completa l'autovia de la Plata per 267,1 milions d'euros, 57 més que el maig passat, quan el Govern va aprovar la mateixa qüestió.

Incompletes, les obres "eternes" de la N-II hauran d'esperar a una vara ministerial que mesuri de la mateixa manera. Mentre per Girona no hi ha pressupost per desdoblar, el contracte de licitació de l'autovia de la Plata preveu l'execució de 49 km i el seu posterior servei i explotació, a través d'una fórmula mixta pública i privada.

La durada de la concessió és de 30 anys i l'administració espanyola començarà a pagar a la constructora, a partir de 2014, un cànon anual de 40 milions d'euros durant el temps que duri la concessió. Per arribar a l'aprovació, el Ministeri de Foment va incloure aquest tram en el pla extraordinari d'infraestructures (PEI) per tractar-se d'un projecte prioritari per la cohesió territorial i perquè completa l'autovia.

D'aquesta manera, les comarques gironines viuen un nou capítol en el serial del desdoblament de la N-II i veuen com Foment licita obres en d'altres carreteres i com, al cap i a la fi, Blanco només té diners per al que vol.