A través d'un seguit d'enquestes realitzades a diferents escoles entre l'1 i el 7 de setembre, el sindicat de Comissió Obrera Nacional de Catalunya (CCOO) ha conclòs que els centres han perdut tota una sèrie de condicions, amb retallades importants de plantilla i recursos. De fet, d'entre totes les escoles consultades (un 48% del total), fins a un 53% han vist com la la seva plantilla, tan docent com no docent, s'ha reduït, tot i el creixement d'alumnes anunciat fa uns dies pel Departament d'Ensenyament. Entre els altres assumptes que més han afectat els centres aquest curs, el sindicat destaca que un 94% han respost que reben menys dotació econòmica i que un 74% encara no sap si li reduiran els serveis educatius.

L'obertura de les portes de les escoles arriba aquest any amb més polèmica que mai, sobretot a causa del malestar generat per les retallades en el sector educatiu. Ja són moltes les opinions i els punts de vista que s'han anat expressant en aquests primers dies de setembre, i coincidint amb el primer dia de curs, CCOO ha facilitat els resultats d'un seguit d'enquestes realitzades a diferents centres de l'1 al 7 de setembre. En total, les consultes es van fer a un 48% de les escoles de les comarques gironines i englobaven temes com la reducció de les plantilles, els problemes amb les obres, l'augment de les ràtios d'alumnes per professor o la reducció de la dotació econòmica.

Basant-se amb els resultats obtinguts, el sindicat exigeix al govern la negociació d'un pacte de recuperació de les condicions perdudes; un debat seriós del Departament d'Ensenyament amb la societat sobre els objectius de la política educativa; i acaba sentenciant que el Govern de la Generalitat està renunciant a treballar per l'èxit escolar.

Afectats per les reduccions

Segons les enquestes realitzades per CCOO, les reduccions de les plantilles, de la dotació econòmica i dels serveis educatius són els que més han afectat als centres escolars. Els resultats mostren que un 53% de les escoles han vist retallat el seu equip de treballadors, entre els quals es compten vetlladors, monitors, docents, tècnics d'educació infantil (TEI), integradors socials (TIS), auxiliars d'educació especial i el personal laboral del Departament d'Ensenyament. En aquest sentit, el sindicat denuncia que s'està incomplint el compromís de col·locar un TEI a cada aula de P3 ja que s'està detectant una reducció de les places i no un increment. A més, també es queixen que els nomenaments de les places laborals de principi de curs no s'han fet fins el 8 o el 9 de setembre i que moltes cuineres i educadores començaran avui a treballar al seu nou lloc de feina, coincidint a l'arribada dels alumnes.

Pel que fa a la dotació econòmica rebuda, el 94% dels centres educatius consultats per CCOO van respondre que l'havien vist reduïda. Segons el sindicat, les enquestes també determinen que hi ha una manca de planificació en els serveis educatius, ja que el 74,7% de les escoles que van respondre a la pregunta de si els havien vist reduïts van marcar la casella NS/NC.

Crítica als nomenaments

Un altre dels temes que han copsat més l'atenció del panorama educatiu aquests darrers dies ha estat la polèmica per l'error informàtic en els nomenaments de places per a interins i substituts. Les enquestes també va reservar un espai per aquest assumpte, i els resultats van determinar que un 51% de les persones interines esperen treballar menys i tenir contractes més curts que l'any passat.

Més educació

Mitjançant els resultats dels qüestionaris, el sindicat va elaborar una sèrie de conclusions, entre les quals reclama al Departament d'Educació que es realitzi una auditoria de programes i plans pedagògics a l'educació bàsica i que es presenti al Consell Escolar de Catalunya i a la societat catalana. A més, també demana una inversió prioritària en el tram de nens de 0 a 3 anys, en un marc de millor conciliació de la vida familiar i laboral i per assegurar l'educació primerenca de les criatures. "És una necessitat en l'estructura actual del treball i dels horaris socials", assegura CCOO.

Entre la resta de demandes sorgides dels resultats de les enquestes, també hi ha una proposta d'un pacte de forces polítiques i socials per definir el mapa escolar de Catalunya de cares al 2025, i el pla de construccions per portar-lo a terme. "És necessària una aposta per renovar l'arquitectura escolar per al segle XXI", afirma el sindicat, sobretot tenint en compte el creixement anual d'alumnes que s'està registrant en els darrers anys. És per això que el sindicat demana de nou un pacte polític i social per definir un mapa escolar de les comarques gironines i un canvi en les polítiques erràtiques que "amb les retallades i maniobres de distracció, no fan més que agreujar la situació econòmica, social, política i educativa".