El president de la Generalitat, Artur Mas, va defensar ahir que el Govern no hagi abaixat el cap davant Ryanair, malgrat que la conseqüència hagi estat que la companyia deixi d'operar a Reus aquesta setmana ihagi retallat els vols de Girona fins a la meitat. "En lloc d'abaixar el cap i acceptar les condicions que se'ns volen imposar trencant acords vigents, hem d'intentar no passar per aquesta via, mantenir una posició de dignitat des del punt de vista de la relació entre el Govern i l'empresa privada", va argumentar durant la sessió de control al Parlament en resposta a una pregunta del republicà Joan Puigcercós, que reclamava a Mas que pressioni Aena per convertir Reus i Girona en aeroports low cost i reservar Barcelona per a vols intercontinentals.

Mas va explicar que el Govern treballa per reforçar les rutes a Girona, Reus i Lleida, però hi ha una limitació, que és no cedir a les pressions de les companyies. El president va explicar que els contractes hi són per complir-los, i el que no pot Ryanair és fer un "pols" al Govern i que aquest "abaixi el cap i signi les condicions que vol la companyia".

Artur Mas es va mostrar d'acord amb la petició de Puigcercós sobre Aena, però va precisar que el que no farà el Govern és acceptar transferències incloent també el deute que ha generar l'Estat espanyol, com -segons va indicar- pretén l'executiu central.

"Actitud matussera"

El president d'ERC, Joan Puigcercós, ja havia criticat dimarts "l'actitud matussera" que segons assegura manté el Govern amb Ryanair, fet que juntament amb "l'actitud absolutament deslleial" del Govern espanyol provoquen que els aeroports de Reus i Girona estiguin, segons el líder republicà, "al bell mig de la tenalla".

"Ryanair pot desafiar la Generalitat i la gent de Catalunya perquè té les portes obertes de l'aeroport del Prat", va remarcar.

Puigcercós va subratllar que "aplicar incentius a partir de les taxes i els preus públics deixen un nul marge de competitivitat els altres aeroports catalans". En aquest sentit, el republicà aposta per limitar l'entrada de companyies de baix preu i apujar les taxes a Barcelona.

Però Puigcercós va anar inclús més enllà, i va acusar el Govern d'Artur Mas d'haver perdut l'aerolínia Ryanair a l'aeroport de Reus i posar-la en perill a Girona per haver amenaçat la companyia. En un apunt en el seu bloc va lamentat que "el Govern dels millors, conseqüent amb la seva política d'esborrar tot el que havia fet l'anterior Govern, no va ser capaç de calibrar què es jugava i, literalment, va muntar una campanya contra Ryanair. I amb Michael O'Leary pots fer moltes coses menys amenaçar".

Puigcercós admetia que les subvencions a l'aerolínia -"l'impost revolucionari que la Generalitat i les diputacions catalanes pagaven"- era un gran despesa però donava molts beneficis al sector turístic, especialment a la Costa Brava i Costa Daurada. El republicà assegurava que Aena -"és a dir, el Ministeri de Foment, és a dir, el Govern espanyol"- té una actitud deslleial amb els aeroports de Reus i Girona i vol reduir Barcelona a vols de baix cost per potenciar Barajas i concentrar les connexions internacionals de la capital.