Vostès parlen d'acord i Ryanair de "projecte d'acord". Per què?

Hem arribat a un acord, però condicionat que les taxes d'Aena quedin confirmades. Abans es plantejava una compensació de 4 milions d'euros per les taxes. A banda de a la seva formalització en un contracte jurídic, que ja s'està treballant juntament amb la companyia, està condicionat que Aena confirmi les seves tarifes.

I si Aena apuja les taxes?

No tinc aquest temor. No tinc cap dubte que Aena està satisfeta amb aquest acord, ja que tornarà a tenir beneficis a l'aeroport de Girona. No crec que s'ho deixi perdre.

No ha quedat clara la quantitat que cobrarà Ryanair.

No es pot dir una xifra perquè no és un acord fix. Hem configurat un marc estable pel que fa a rutes, vols, etc. A partir d'aquí, si Ryanair supera els 3 milions de passatgers anuals rebrà una aportació. Si no els supera, no hi haurà aquestes compensacions. És un acord variable.

El contribuent bé té dret a saber quants dels seus diners aniran a parar a Ryanair.

Se li poden arribar a pagar 5,8 milions d'euros de les arques públiques. Després s'hi hauran de sumar les aportacions privades. Bé, no a Ryanair sinó al conjunt de les companyies que operen a Girona.

Però la major part anirà a Ryanair?

És clar, perquè és proporcional al nombre de passatgers transportats. Segurament 5,3 o 5,4 milions serviran per donar compliment als acords amb Ryanair.

Quina diferència hi ha entre aquest acord i el que establia el preacord de sis mesos abans?

Que és diferent al preacord és innegable. Només el fet que no hi hagi la compensació per les taxes aeroportuàries que sí preveia el preacord de l'anterior govern és una diferència important, perquè són 4 milions menys a pagar. A més, hi ha uns mecanismes de compensació entre la companyia i nosaltres depenent, com li deia, del nombre de viatgers.

Aquesta vegada el sector privat també s'implicarà en l'acord?

L'objectiu és donar suport a la primera indústria del país i especialment de les comarques de Girona, que és el turisme. En aquest moment el sector privat està debatent i consultant quina serà la seva aportació. Així ho vam demanar a la Cambra de comerç i a les associacions de manera individual.

Els empresaris ho veuen bé?

És bo que aquells que en surten directament beneficiats facin una aportació econòmica. Sigui la que sigui, però és bo per entrar en una nova filosofia, perquè l'administració no sempre podrà -o voldrà- fer front a totes les despeses i a tot.

És ètic pagar milions a una companyia privada quan s'està retallant en despesa sanitària?

Són acords de promoció de rutes importants per a l'economia de les comarques gironines. Per sortir de la crisi s'han de prioritzar les inversions beneficioses per a la indústria. Tenir bones connexions des de l'aeroport de Girona suposa molts milions de beneficis per a les empreses. Els mateixos sindicats ens han demanat que tanquéssim l'acord, perquè generarà llocs de treball.

Han arribat a l'acord just al final d'una campanya electoral o han esperat ara a fer-lo públic?

Jo sempre he dit que el Govern no anunciaria l'acord fins que no ho fes la companyia. Ells l'han anunciat quan ho han considerat oportú.

Hi ha hagut algun moment especialment complicat en el procés, on pensés que Ryanair marxava?

Sí, quan la companyia ens diu fredament que vol 15 milions anuals per tres milions de passatgers. Va ser un moment complicat. Hi ha coses que es poden negociar, però una cosa tan rotunda... quedes parat.

Les manifestacions de l'oposició han dificultat les negociacions?

Sempre hi ha un moment en què pots dir al Govern que és un cul d'olla. Però penso que hi ha temes que haurien de quedar al marge del partidisme. També s'ha criticat les institucions gironines de ser poc crítiques amb el govern, i jo considero que han sigut responsables. Veure que Girona apostava per Ryanair però que ho feia de manera coherent, va ajudar les negociacions.

Es van prendre seriosament aquella petició dels 15 milions o van creure que era una fanfarronada?

Res de fanfarronada. Ryanair és una companyia seriosa que no deixa anar fanfarronades.

Ah, ja no són aquella gent dolenta que fa xantatge?

L'única queixa que sempre he tingut de Ryanair és d'incompliment de contracte.

És dur negociar amb ells?

Sí, però moltes empreses del país també es troben davant de durs negociadors quan van al banc a demanar crèdit.

Ryanair fa el que ha de fer, que és defensar el que és seu. I la Generalitat, l'interès general.

Si Ryanair hagués marxat, hauria dimitit?

No. Per què? Ha sigut una negociació col·lectiva, no es pot personalitzar. L'èxit és col·leciu i el fracàs també ho hauria sigut. Home, si hagués fracassat per culpa meva, hauria assumit la responsabilitat.