El conseller d'Interior, Felip Puig (CiU), va anunciar ahir que d'aquí a poques setmanes els Mossos d'Esquadra començaran a multar els clients i les prostitutes que exerceixin a les carreteres de titularitat de la Generalitat, en el marc del seu objectiu d'excloure el comerç sexual dels espais públics. Per aconseguir-ho, preveu introduir com a "infracció administrativa".

En la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu, Puig va recordar que les lleis òmnibus aprovades pel Parlament faculten la policia catalana a multar les prostitutes i els clients a les carreteres de titularitat de la Generalitat, en virtut de la seguretat viària.

El conseller va afirmar que aquest és el primer pas que s'ha fixat el seu departament per excloure les activitats de comerç sexual dels espais públics, un dels objectius que figura en el Pla General de Seguretat de Catalunya 2012-13 aprovat ahir pel govern català.

Va recordar que la prostitució no està considerada una activitat delictiva a Espanya, encara que ha insistit en la seva voluntat d'alliberar l'espai públic de l'exercici d'aquest activitat.

A més, va assenyalar que seguiran intentant que la imposició de multes a prostitutes i clients es pugui estendre "per delegació" a les carreteres que no són titularitat de la Generalitat.

D'aquesta manera, ni la N-II, ni de cap altra carretera gironina de titularitat estatal, com per exemple la N-260, que travessa en diagonal l'Alt Empordà, no veurà una solució immediata. L'anunciada i publicitada regulació de la prostitució a la carretera aprovada la Generalitat, ja plantejada en l'avantprojecte de la llei Òmnibus, només serà aplicable a les carreteres de titularitat autonòmica i de la Diputació, com ja va avançar Diari de Girona.

La prohibició a les vies nacionals és competència de l'Estat i aquesta normativa administrativa no les afectarà. Per això, Puig plantejarà que les sancions es facin per delegació.

La llei Òmnibus, també coneguda com llei de la simplificació administrativa, prohibeix "l'ocupació temporal de les zones de domini públic, servitud i afectació per realitzar-hi usos i activitats relacionades amb la prestació de serveis de naturalesa sexual els quals no són compatibles amb la finalitat pròpia d'aquesta". Es multarà, segons explicava el text legal, tant el client com la meretriu. El Servei Català del Trànsit s'encarregarà de les sancions.

Una lluita municipal

La Jonquera és localitat insígnia d'aquest conflicte i pionera a Girona en la imposició de multes a les prostitutes i els clients a la via pública. El municipi ha denunciat successives vegades que tot sol no en fa prou per lluitar contra aquest fenomen que provoca accidents de trànsit a causa de frenades brusques, acumulació de brutícia als vorals, mala imatge general i, sobretot, presència continuada de les màfies de tràfic d'éssers humans en el territori. Les investigacions policials han demostrat a bastament que moltes noies de carretera s'hi estan perquè les hi obliguen.

Ja a l'inici del seu mandat Puig va voler imprimir a més un fort component moral a aquesta política en incidir que cal lluitar contra la idea de la normalització de la prostitució en tant que professió.

Tanmateix, fins ara, els municipis han lluitat contra la prostitució a les carreteres des de l'àmbit normatiu -amb ordenances municipals- o amb solucions creatives com ara abocar Zotal als vorals perquè la pudor foragiti noies i clients, tal com van fer a Vila-sacra.

L'alcalde de Maçanet, Lluís Guinó, ja va avisar que hi pot haver una invasió a la N-II quan es comenci a multar a les comarcals, perquè, a més, les prostitutes, admetien els alcaldes, acostumen a estar molt ben informades.