"Vaig anar a Madrid i després de mostrar-me dibuixos d'un corredor que va de la carretera a la Canya a la de Riudaura, el senyor de la capital em va dir són estudis que poden concloure en res", va explicar l'alcalde d'Olot, Josep Maria C0rominas (CiU). "Sensacional", va exclamar l'alcalde per mostrar la seva sorpresa i enuig per l'incert futur del trajecte de la variant d'Olot que ha de fer l'Estat. És una estructura de la qual fa uns 20 anys que se'n parla.

Després de la visita a Madrid, a Corominas, li va quedar clar que si és per l'Estat, el traçat estatal de la variant o es farà molt tard o no es farà. Va argumentar que "si fins ara quasi no s'hi han posat serà difícil que ho facin". En tot cas, va valorar que "només per fer els estudis d'afectació, d'impacte ambiental i el projecte definitiu poden passar 7 anys, a partir d'un canvi d'actitud i de posar-se a la feina".

Corominas va dir "doncs escolta: Olot no pot tardar 20 anys més a tenir la variant". Així segons ell, la millor opció i la que es negocia des del Govern català és el traspàs de responsabilitats respecte a la variant d'Olot que pertoca al Ministeri de Foment a la Generalitat. "Al Govern de Catalunya sí que li interessa que Olot tingui la variant".

La idea de l'alcalde és que l'Estat compensi la Generalitat amb els 300 milions d'euros, en què està estimada la valoració aproximada de l'obra. Va explicar que " l'acord ha de passar perquè l'Estat pagui per compensar-nos d'una obligació que havia d'assumir".

En el supòsit que la variant de la Generalitat quedi acabada i amb ella la de les Preses i la variant de l'Estat que les ha de connectar amb la N-260 en direcció a Ripoll per la Vall de Bianya no estigui començada, segons Corominas, la Generalitat hauria de fer un enllaç a la C-26 a l'alçada de l'antiga seu de Transports Tresserras. D'aquesta manera un dels punts més negres de la xarxa de carreteres (el tram de la Canya a la rotonda de la Rodona d'Olot) augmentaria la condició actual de coll d'ampolla.

Un altre lloc de la ciutat, on la variant en la seva totalitat es fa urgent, és el vial Sant Jordi. Es tracta d'un trajecte pensat en el seu inici com una xarxa de carrers de barri. Això no obstant, fa uns 25 anys l'Ajuntament es va veure obligat a convertir-lo en un trajecte alternatiu de creuament de la ciutat per tal disminuir el trànsit pels carrers del centre. Així, veïns que havien escollit un barri per viure des de fa temps tenen la porta davant d'una carretera per on passen uns 15.000 vehicles diaris. Fa temps que es queixen d'una situació per a ells complicada i difícil de suportar.

Dolores de Cospedal

L'alcalde va decidir fer pública la indignació de l'Ajuntament per l'actitud del Ministeri de Foment, quan va tenir lloc la inauguració del TAV de Barcelona a Figueres. En aquell acte, Corominas va escoltar les declaracions de la secretària general del Partit Popular, María Dolores de Cospedal. La política del PP va qualificar de roïna i desafortunada la posició del president de la Generalitat, Artur Mas. Per la seva part, el president català havia denunciat la falta d'inversió estatal a Catalunya poca estona abans i també dins del context de l'acte de posada en servei del TAV. Llavors Corominas va decidir posar el tram estatal de la variant d'Olot com un exemple flagrant d'un compromís en infraestructures de l'Estat que no té compliment a Catalunya.

La idea del tram de la variant d'Olot de l'Estat que encara s'ha de projectar, és la d'una via de 2 carrils per sentit que connectarà amb les variants d'Olot i de les Preses, on ara hi ha l'accés a l'A-26 per Olot. S'estendrà durant 4,5 quilòmetres. La previsió és que es faci amb túnels i que afecti el menys possible el medi ambient. Travessarà una zona de camps i prats que són considerats de gran valor ecològic i paisatgístic.

Respecte al medi i una coherència amb la resta d'infraestructures viàries que ha fet la Generalitat a la Garrotxa, el que reclama el portaveu adjunt de CiU al Congrés de Diputats, Pere Macias, el qual fa poc va rebutjar la proposta d'una variant de baix cost.