En la setmana de la inauguració de la línia d'Alta Velocitat entre Barcelona i Figueres, amb la posada en marxa dels primers trens que fan el recorregut entre la ciutat comtal i Girona en 37 minuts, han estat diverses les reivindicacions ciutadanes a favor del transport més econòmic i de més inversió per als trens regionals i de Rodalies. També l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va recordar que el projecte ferroviari no s'ha completat, ja que no s'han soterrat les vies del tren convencional. I és que amb l'arribada del TAV tan sols ha quedat resolt un dels assumptes pendents que patien les comarques gironines a nivell ferroviari, deixant encara molts fronts oberts.

Un d'ells és la posada en marxa de la xarxa de Rodalies a Girona. Després que es complís l'any passat una de les condicions que posava la Generalitat, que és la liberalització ferroviària per la qual es pot optar per canviar l'operador de la línia, encara queden més entrebancs per superar. Les vies ja són a punt, Renfe ja té la maquinària necessària per oferir el servei, però aquest no tira endavant per dues raons. Una, la manca d'assignació pressupostària per aquest servei en els pressupostos de l'Estat. L'altra, que va estretament lligada al primer factor, que la Generalitat i Renfe encara no han signat el contracte programa, tot i que ja fa gairebé un any que està redactat. De fet, el Govern català, que inicialment havia previst tenir-ho tot funcionant l'abril de ?l'any passat, no preveu ara que el servei es posi en marxa durant aquest any.

El cost anual estimat per tenir la xarxa de Rodalies de Girona (que faria el recorregut entre Portbou i Blanes utilitzant les vies del tren convencional) operativa és de cinc milions d'euros. Aquest import se sumaria als 140 milions que genera anualment de dèficit la xarxa de Rodalies de Catalunya. Aquest import l'ha d'assumir l'Estat i l'ha de pagar a Renfe, l'operadora dels serveis. Tot i això, l'administració central encara no ha fet a dia d'avui cap pagament corresponent al 2012 i encara en té de pendents del 2011. En els pressupostos per al 2013, l'Estat no ha destinat cap partida específica per a les Rodalies de Girona, fet pel qual la Generalitat no està disposada a firmar el contracte amb Renfe. Entre d'altres coses, perquè si ho fes, hauria de passar a assumir el dèficit que genera anualment el servei.

Així, la línia Portbou-Blanes, que hauria de tenir trens circulant cada 30 minuts en les hores punta, amb combois d'entre 200 i 250 places, no estarà operativa aquest any, i es manté a l'espera del que determini l'Estat amb els pressupostos del 2014.

Reducció de temps dels MD

Havent posat en funcionament el TAV, ara també queda per complir un dels compromisos amb els usuaris dels trens de Mitja Distància, com és la reducció del temps de viatge dels trens de la línia R-11, entre Portbou i Barcelona. De moment, ja s'ha retallat la duració del trajecte entre dos i tres minuts, i no es preveu que la diferència es redueixi gaire més. Les obres de la Sagrera duraran tres o quatre anys més i com a molt permetran retallar tres minuts més, però el principal problema que no se solventarà és la congestió a l'entrada de Barcelona pel fet que els Rodalies i els Regionals utilitzen les mateixes vies.