Quinze professors marroquins han participat del 23 al 27 de gener en la quarta edició del projecte d'intercanvi i formació entre professors de Girona i Xauen, al Marroc. Aquesta iniciativa va començar el passat mes de desembre quan 28 mestres gironins van conèixer de primera mà la realitat que es viu a les escoles rurals i urbanes d'aquest país. El projecte ha permès compartir experiències, reflexionar sobre els dos models educatius i trencar tòpics al voltant de la immigració. "M'he quedat sorpresa de la motivació que tenen els alumnes marroquins i com els mestres potencien la vessant oral perquè els nens interioritzin els coneixements", destaca una de les mestres gironines participants.

Aquesta és la quarta edició del projecte d'intercanvi i formació entre els professors de Girona i Xauen. El projecte està organitzat per l'entitat IDEM i la Fundació Pau i Solidaritat de CCOO de Catalunya, amb el suport de l'Ajuntament de Girona, la Federació d'Educació de la UI-CCOO Comarques Gironines, l'Ajuntament de Babtaza, la delegació del Ministeri d'Ensenyament del Marroc de la demarcació de Xauen i el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Girona.

L'objectiu del projecte es basa en què els mestres puguin compartir experiències, enriquir-se professionalment i veure les diferències dels dos sistemes educatius. "Creiem molt en el projecte perquè ajuda a trencar tòpics sobre els problemes amb els estudiants immigrants a les escoles gironines i permet que els professors del Marroc aprenguin dels mitjans que s'utilitzen aquí", ha explicat un dels coordinadors de la iniciativa, Yasser Saadoune.

"Els mestres marroquins aprenen altres maneres d'educar, un sistema més liberal i obert. A més, han vist les aules d'acollida i les classes d'educació especial, una cosa que al Marroc no està gens desenvolupada", ha assegurat Saadoune. Segons el coordinador, la gran majoria dels professors retornen a les seves respectives cases amb una idea completament diferent de la que tenien o es pensaven. "Ens hi juguem l'educació de les segones i terceres generacions dels immigrants marroquins a la demarcació de Girona", ha explicat el coordinador.

Una de les mestres gironines que ara fa un mes va viatjar fins a Xauen, la Núria, ha destacat que aquest intercanvi li ha permès "entre millor les costums dels estudiants immigrants marroquins" i trencar alguna de les idees preconcebudes que tenia. "Es impressionant la motivació que tenen els alumnes, el seu alt grau de participació, una cosa molt diferent del que succeeix aquí", ha subratllat la mestre que imparteix classes de primària a l'escola de Les Deveses de Salt. "El fet de veure com viuen, en la seva senzillesa, la manca de mitjans però la seva voluntat és espectacular", ha afegit.

La professora ha afirmat que li va sorprendre la "tranquil·litat i poc estrès" que es viu dins la societat i les escoles del Marroc. A més, detalla que li va agradar molt com els professors marroquins potenciaven la vessant oral perquè els alumnes visquessin i poguessin interioritzar tots els coneixements. "Potser aquí ens passem massa estona fent fitxes i seria més interessants seguir aquest exemple i motivar als alumnes des de ben petits", ha assenyalat.