D'aquí a dos anys, els cotxes trucaran de forma automàtica al telèfon d'emergències 112 quan tinguin un accident. Encara que pugui semblar ciència-ficció no ho és, sinó que es tracta de l'eCall, un sistema de telecomunicacions que portaran els vehicles de nova homologació a partir de l'any 2015 i que funcionarà a la Unió Europea.

L'objectiu principal de la trucada al 112 és rebaixar la mortalitat en accidents perquè durant la primera hora d'un sinistre -coneguda amb el nom d'hora d'or- és quan els experts sanitaris d'emergències consideren que és indispensable mobilitzar els mitjans el més ràpid possible, ja que es pot arribar a salvar un ferit greu.

A través de la trucada automàtica, el vehicle enviarà també una sèrie de dades al 112. Aquestes consistiran per exemple en el posicionament geogràfic, quin vehicle és, quin sensor del cotxe s'ha activat en produir-se el sinitre, entre d'altres. Tot això de forma invisble pels conductors però que es realitzarà a través d'un GPS, una targeta SIM i un sistema que es connectarà a la xarxa interna del cotxe i que indicarà el sinistre.

A més, el sistema establirà una trucada amb el servei d'emergències corresponent i hi haurà contacte per veu amb el conductor o persones que es trobin al cotxe a través d'un sistema de mans lliures. Aquest fet permetrà a més, detectar per exemple si una persona està o no conscient, ja que si no respon, el 112 podrà activar el protocol adequat en casos d'accident greu.

Tot i que inicialment l'eCall és un sistema automàtic, els vehicles que a partir del 2015 circulin per les carreteres gironines també incorporaran un sistema manual per avisar el 112. Consistirà en un botó a activar i que servirà per alertar que s'ha trobat un accident a la carretera. O també si el conductor veu que no es troba bé pot pitjar el botó i avisar els serveis d'emergències.

El servei eCall serà gratuït i es pot equiparar als que incorporen els telèfons mòbils que permeten fer trucades d'emergència quan fins i tot, el client no compta amb cobertura. Es tracta d'un projecte que encapçala la Comissió Europea i al qual Espanya es va adherir i comprometre a tenir en marxa a partir del 2015. És un servei públic que depèn de tres actors: els fabricants de cotxes, els serveis d'emergències mèdiques i els operadors de telefonia.

El club del RACC hi participa des de l'inici i aposta per la seva implantació per tal d'augmentar la seguretat dels conductors. De fet, l'entitat ha participat ja en una prova pilot amb el Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) de Catalunya que ha posat a prova el sistema de reposta amb vehicles.

A la UE hi ha molts països que estan adherits a la iniciativa i de fet, en un futur, tot aquell qui condueixi per la UE si mai té un accident en territori estranger, el cotxe activiarà el sistema eCall per trucar al 112 del país on es trobi.