L'atur, la pèrdua de prestacions socials i l'encariment dels preus dels serveis d'aigua, gas i, sobretot, electricitat han empitjorat les condicions de vida d'aquells que ja no poden pagar les factures. Per a aquestes persones, la Sindicatura de Greuges reclama una "treva hivernal" a les empreses subministradores, perquè permetin fraccionar al llarg de la resta de l'any les factures que no es poden pagar durant els mesos de més consum.

Aquesta proposta s'afegeix a l'exigència d'una política pública per afrontar la pobresa energètica, una situació que s'ha agreujat els últims anys i que, segons detalla l'ens que dirigeix Rafael Ribó, es deu a la combinació de tres factors: les baixes rendes, els elevats preus de l'electricitat, el gas o l'aigua -que no han parat d'augmentar coincidint amb la crisi- i les deficiències dels habitatges.

Per analitzar aquest fenomen que perjudica especialment jubilats, aturats, famílies monoparentals i persones que reben prestacions socials, al març el Síndic va obrir una actuació d'ofici que ha tancat aquest octubre arribant a la conclusió que falta una actuació més decidida de l'administració, a la qual demana que es coordini amb les entitats socials i les empreses. Un dels objectius d'aquesta coordinació, que s'hauria de concretar en una Comissió de Treball impulsada per la Generalitat, seria garantir que tots els afectats coneguin els recursos i els ajuts socials que tenen al seu abast. Seguint en la línia de col·laboració, la sindicatura creu que, abans de tallar el subministrament a clients que no paguin, les companyies de llum, gas i aigua haurien de tenir accés a informes dels serveis socials sobre la situació de la persona o la família afectada. Val a dir que, segons exigeix el Codi de Consum de Catalunya, la interrupció del servei no es pot fer sense que hi hagi almenys dos rebuts impagats. I si aquesta situació coincideix amb l'hivern, quan la necessitat energètica augmenta, el Síndic de Greuges vol que se segueixi l'exemple d'altres països i es permeti fraccionar les factures durant la resta de l'any.

Informació i formació

A banda d'aquestes mesures, el defensor de les persones també proposa que tant l'administració com les empreses divulguin àmpliament tota la informació sobre ajuts, tarifes i abonaments socials. A més, entre d'altres recomanacions destaca la de donar una formació específica als treballadors i a les entitats socials sobre els recursos disponibles per fer front a la pobresa energètica. I pel que fa a les empreses del sector, el síndic creu que haurien d'incloure programes específics per a aquest problema en els seus plans de responsabilitat social.