La circumval·lació de Girona per l'autopista ja està completa. En un tram de 20 quilòmetres que uneix Fornells de la Selva amb Vilademuls, els vehicles podran circular amb exempció de pagament de peatge, ampliant així la zona de gratuïtat que anteriorment es limitava al tram entre les sortides de Girona Nord i Girona Sud. Amb la inauguració del nou accés de Vilademuls, que es va obrir ahir al trànsit, es tanca l'ampliació de la zona lliure de pagament de l'autopista per evitar el pas per Girona i absorbir el trànsit de la N-II que fins ara passava per la variant de Sant Daniel.

Primer va ser l'ampliació de l'autopista a tres carrils; posteriorment es va afegir un quart carril al tram que rodeja la ciutat de Girona, i finalment s'han anat inaugurant els tres nous accessos a l'AP-7 a Fornells, Sant Gregori i Vilademuls. Aquest últim peatge es va obrir ahir al trànsit, completant així la nova circumval·lació de Girona.

El projecte està ideat per evitar el pas del trànsit pel centre de Girona i absorbir també el que passa per la variant de Sant Daniel. Així, els vehicles que circulin per la N-II en direcció a la frontera podran accedir a l'autopista a Fornells de la Selva, circular de forma gratuïta fins a Vilademuls, i seguir per la Nacional cap al nord.

De la mateixa manera, a la inversa i en sentit Barcelona, els vehicles que passin per la N-II podran passar incorporar-se al tram de quatre carrils a Vilademuls, circular fins a Fornells i posteriorment reincorporar-se a la Nacional en direcció al sud.

A més d'aquestes opcions, totes les combinacions entre els cinc accessos de la circumval·lació (Fornells de la Selva, Girona Sud, Girona Oest, Girona Nord i Vilademuls) es podran fer sense haver de pagar peatge.

Peatge fet fa més de mig any

La construcció d'aquest nou accés a l'AP-7 ha anat sempre lligada a la d'una via de connexió amb la N-II. En aquest sentit, hi ha dues complicacions. La primera, que l'objectiu final és que el peatge enllaci amb el tram desdoblat de la Nacional entre Medinyà i Orriols (una via paral·lela a l'actual N-II amb dos carrils per banda), una obra que tot just es començarà a fer aquest any.

Essent impossible complir aquest objectiu a dia d'avui, s'ha optat per una solució alternativa i provisional, que és la construcció d'una via de dos quilòmetres i d'una rotonda que connecta amb el traçat actual de la N-II. Aquestes obres van començar més tard que les del peatge, i és per això que tot i que el l'accés de Vilademuls es va acabar de construir al desembre, fins ara no s'ha pogut obrir. De fet, el març passat es va arribar a anunciar que les dues obres no s'inaugurarien fins a finals d'any.

El director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, aclaria ahir que "el que s'està construint és la continuïtat des del peatge fins l'enllaç a la N-II, una connexió de 2,5 quilòmetres que s'està fent, que connectarà amb una rotonda mentre no estigui desdoblada la N-II". "Quan estigui desdoblada, hi haurà una continuïtat amb una via en paral·lel a l'existent fins a l'entrada del peatge", afegia.

15,2 milions d'euros

L'accés de Vilademuls ha tingut un cost total de 15,2 milions d'euros, i ha comportat la construcció d'un viaducte de 334 metres que passa per sobre de l'autopista. Abertis calcula que per aquest punt poden arribar a passar entre 7.000 i 8.000 vehicles diaris, una xifra similar a la de l'enllaç de Fornells.