Red Eléctrica assegura que és "inviable" soterrar el ramal de la MAT a Riudarenes (Selva) i defensa que la línia passi aèria. Per a la companyia, l'orografia del terreny -muntanyós i amb fort pendent- fa que els 400 kV no puguin circular-hi soterrats amb rasa, com sí s'ha fet amb la interconnexió. D'aquesta manera, Red Eléctrica s'allunya d'una de les opcions que ha d'estudiar l'informe encarregat pel Parlament, si bé es compromet a tenir-ne en compte els resultats. "Hem de veure quina és la resolució de l'informe i el posicionament de la Generalitat; a partir d'aquí, valorarem què es pot fer, però la solució soterrada no és viable", ha dit el delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós.

Un cop s'ha posat en tensió el Bescanó-Santa Llogaia i el tram de la interconnexió ja ha entrat en període de proves, l'última peça que falta per completar la MAT a comarques gironines és el ramal de Riudarenes.

El projecte preveu que aquest ramal neixi des de les Guilleries, a la torre 134 del tram Sentmenat-Bescanó. Tindrà 17,5 quilòmetres, 41 torres i anirà a parar fins a la futura subestació de Riudarenes, que servirà per alimentar tant el TAV com per injectar energia a la xarxa de 132 i 110 kV que alimenta la zona sud de les comarques gironines.

La fèrria oposició ciutadana a aquest ramal, traslladada també en mocions a ajuntaments i Diputació, va fer que el Parlament instés el Govern a encarregar un estudi per revisar-ne la idoneïtat. L'informe, que s'està elaborant, ha d'analitzar diferents escenaris.

D'entrada, veure si el ramal dels 400 kV és imprescindible o si ja n'hi ha prou amb la línia actual. En segon lloc, estudiar la possibilitat de reforçar l'actual línia de 132 kV i convertir-la en 220 kV. I finalment, si aquest ramal de la MAT s'ha de fer de totes totes, veure si es pot fer passar subterrani (seguint l'exemple del tram transfronterer).

"La solució no és viable"

De moment, Red Eléctrica està a l'espera del què conclogui l'informe. "Hem de veure quina és la resolució i el posicionament de la Generalitat, i a partir d'aquí valorar què es pot fer", explica el delegat de la companyia a Catalunya.

Tot i això, però, Pinós ja avança que tirar endavant una de les opcions, la del soterrament, és "inviable". Per a Red Eléctrica, l'orografia del terreny -muntanyós i amb fort pendent- fa que els 400 kV no puguin circular-hi per sota terra amb una rasa, com sí que s'ha fet amb el tram transfronterer. "Nosaltres pensem que la solució soterrada no és viable", subratlla Lluís Pinós.

Des de Red Eléctrica, a més, asseguren que és "necessari" que l'energia de la MAT s'estengui fins a Riudarenes. No només per garantir el funcionament del TAV, sinó també per mallar més la xarxa elèctrica de la demarcació. "El ramal té raó de ser per dos motius bàsics; un és alimentar l'alta velocitat, i l'altra donar energia a la zona sud de les comarques gironines", conclou Pinós.