· LA CONTROVÈRSIA DE LA MAT
Joan Vila · Enginyer industrial i empresari

«Si no tenim prou potència, no ens reindustrialitzarem»

15 anys després que el Govern espanyol i francès acordessin millorar la interconnexió elèctrica entre els dos països, avui s'inaugura oficialment la línia d'alta tensió que connecta França i Espanya. Es tracta d'una infraestructura que sempre ha generat controvèrsia al territori gironí, amb persones que han estat favorables a la seva construcció i altres que s'han oposat al projecte.

23.02.2015 | 07:03
«Si no tenim prou potència, no ens reindustrialitzarem»

Per què és necessària la MAT?

D´entrada, la MAT és important per a l´alimentació de les comarques gironines. ­L´any 2009 l´alimentació de Girona estava al límit, perquè la demanda havia estat a punt de no poder-se satisfer per la xarxa elèctrica. Després, la MAT també és necessària per una qüestió de la connexió internacional. La connexió internacional ens ajuda en dos aspectes: d´una banda, entrar al mercat elèctric europeu i d´altra banda, desenvolupar un programa d´energies renovables.

La línia suposa uns perjudicis?

És més fort l´impacte, tant per a la salut com per al territori, dels cotxes de l´autopista que de la línia. Tot plegat és mirar-se el melic. És cert que si el soterrament s´ha­gués fet en alterna, possiblement s´haurien pogut soterrar més quilòmetres de tram. Com que es va fer en contínua, això no va ser possible. Es va apostar per contínua perquè això agradava a algun establishment europeu. Amb l´alterna es donava la possibilitat de soterrar més avall, amb la contínua, no.

La MAT permetrà abaratir la factura energètica?

Si entrem al mercat europeu, és gairebé segur. Ens traurem de sobre l´oligarquia espanyola.

Per què encara farà falta una altra línia per augmentar la capacitat elèctrica d´intercanvi a Espanya?

Farà falta una altra connexió d´alta tensió al costat Atlàntic, perquè la Unió Europea ­aconsella i impulsa els Estats que tinguin un 10% de la seva potència connectada a ­l´exterior. Per tant, faltarà aquesta altra línia que serà al País Basc o a Navarra.

És imprescindible la línia d'alta tensió per garantir el subministrament elèctric que necessita el TAV?

El TAV va a 200 quilòmetres per hora, no va a 300 quilòmetres per hora. El TAV ara es troba amb un problema d´alimentació elèctrica. Fins que no tingui l´alimentació de la MAT, no es podran creuar trens en un mateix tram a 200 quilòmetres per hora, perquè no hi haurà prou potència.

S´ha produït alguna il·legalitat per realitzar el projecte?

Jo desconec els projectes d´impacte ­ambiental. Tot i això, algunes persones s´equivoquen dient que la línia no és ­necessària. Això és no mirar llarg. La ­utilitat de la MAT no es ­veurà demà passat, sinó d´aquí a uns anys. La MAT vol dir reindustrialitzar. Si no tenim més ­potència, no ens reindustrialitzarem; això és claríssim. La pròxima batalla seran els molins eòlics de l´Empordà, perquè no pot ser que no avancem en ­potència eòlica.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema