L'atenció en domicilis s'han convertit en el principal servei que fa el Sistema d'Emergències mèdiques (SEM) a la província de Girona. Fins fa poc temps, ho eren els accidents de trànsit i laborals. El director del Sistema d'Emergències Mèdiques a les comarques gironines, Jaume Heredia assegura que això es deu que hi ha hagut canvis i millores en les carreteres i també en salut laboral que han ajudat que hagi minvat l'accidentalitat i en detriment, la feina dels seus equips destinats a la província de Girona.

Actualment, segons va relatar Heredia en una entrevista a Catalunya Ràdio Girona, la feina que els sanitaris desenvolupen més són atencions en domicilis. Són serveis que van des d'una persona que té una urgència per malaltia, una avaluació del pacient, fer un tractament in situ, entre altres.

El director del SEM a Girona posa xifres als serveis atesos a la província i assegura que en aquests gairebé primers quatre mesos de l'any n'han fet 35.000. Una dada que ha crescut en escreix respecte a l'any passant i que suposa un creixement del 19%.

Per Heredia, segons va ressaltar durant l'entrevista, el motiu de l'augment és degut sobretot a què en funció de les dates hi ha un pic de més serveis a causa de l'epidèmia de la grip. És a dir, que enguany s'ha traslladat a principis d'any i això ha provocat un creixement de la feina dels sanitaris del Sistema d'Emergències Mèdiques.

Solucions no presencials

Amb tot, Jaume Heredia té clar que l'aposta pel 061 de Salut Respon fa que no s'hagin hagut de fer algunes actuacions presencials i això és un gran avenç. De fet, el director del SEM destaca que la meitat de les trucades que es reben es resolen de forma no presencial, un fet que s'ha potenciat en els darrers dos o tres anys.

I és que moltes de les trucades, recorda, són per a consells sanitaris. Tot i això, en casos de serveis greus, el director del SEM a Girona destaca que el 061 té un paper molt important, com és donar els consells fins que, per exemple, arriba una de les ambulàncies al lloc dels fets.

El director del SEM a Girona, Jaume Heredia preguntat sobre quins serveis considera que són "especials" quant a la feina que desenvolupen els sanitaris de la institució. Heredia en primer lloc va destacar que "tots ho són" però també va relatar que els que afecten a una persona o a menors són els que tenen tenen una consideració o record pels efectius.

I finalment, pel que fa a la seva participació en simulacres i la servitud d'aquests. Heredia assegura que des de fa cinc anys que ocupa el càrrec com a director a Girona i que "inicialment es feia per interessos per quedar però amb el temps s'ha après que cal que no quedin bé, sinó posar-nos al paper i buscar eines perquè funcioni.

El Sistema d'Emergències Mèdiques és l'empresa pública encarregada de gestionar i donar resposta a les demandes d'assistència d'urgència i emergència sanitària extrahospitalària rebudes a través del telèfon d'emergències únic 112, com també d'oferir informació sanitària telefònica i consell de salut, mitjançant el telèfon 061, de CatSalut Respon.