Amesura que creixen les utilitats dels robots subaquàtics, sorgeixen també noves oportunitats de negoci. És el cas d'Eurorov, una empresa instal·lada al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona des de fa un any que es dedica a formar pilots de vehicles submarins per a què treballin en àmbits tan diferents com la indústria del gas i del petroli, la inspecció d'obra civil, les piscifactories o expedicions científiques.

Formada per tres socis, Eurorov va començar fent treballs amb aquest tipus de vehicles submarins operats remotament des d'una embarcació i, en veure que hi havia demanda de pilots, van decidir formar-ne.

"Fa temps que fèiem cursos en l'àmbit internacional, però sense una base fixa, fèiem la formació al lloc on hi havia el client", explica Sebastián Ruggirello, un dels responsables de l'empresa que ara s'ha instal·lat a Girona.

Els cursos tenen una durada mínima de tres setmanes i ofereixen formació teòrica -de tècnica, mecànica o electrònica- i també pràctica. "Els alumnes no només són entrenats per al pilotatge en un simulador i a l'aigua", diu, "sinó que se'ls ensenya com estan construïts els aparells, a fer-los el manteniment i a reparar-los quan s'espatllen".

Les lliçons teòriques s'imparteixen al Parc Científic i, després d'algunes pràctiques a les instal·lacions del Centre d'Investigació en Robòtica Submarina (CIRS) de la UdG, es traslladen a Palamós. Allà, el vehicle es posa a l'aigua al port i en alta mar, connectat per un cable a una barca des d'on es fa el pilotatge.

"Al principi, ens vam plantejar instal·lar-nos a Barcelona, però allà hi ha mala visibilitat a l'aigua i massa trànsit de vaixells", explica Ruggirello. A Palamós, declara, "la visibilitat és bona, no hi sol fer mal temps, i és un lloc atractiu per als alumnes que vénen de fora i que hi han de fer una estada llarga", afirma, ja que instrueixen gent vinguda de països com Mèxic, l'Índia, Veneçuela o el Brasil.

"Solen venir de zones amb indústria petroliera, ja que és un dels principals usos dels robots subaquàtics, i tan aviat són enviats per una empresa com arriben a nivell particular", segons Ruggirello.

Pel que fa al perfil dels alumnes, n'hi ha de dos tipus, un de més pràctic i l'altre més teòric . "Els primers són bussejadors de la indústria i l'obra civil que ja estan en contacte amb aquests vehicles i que veuen que els estan guanyant terreny, volen formar-se per evitar perdre la feina", apunta. El segon perfil, en canvi, és gent provinent de l'enginyeria electrònica o mecànica, "un perfil amb una base més teòrica i que és molt sol·licitat, perquè els robots solen tenir moltes avaries".

Ús creixent a l'Estat

Aquest tipus de robots tendeixen a suplir la feina que abans requeria necessàriament la participació d'un bussejador, però "acaben resultant més econòmics i fan les operacions més segures, perquè poden anar a més profunditat que una persona i durant molt més temps", explica un dels responsables d'Eurorov.

"Els vehicles operats remotament tenen múltiples usos, des d'inspeccionar preses o dipòsits d'aigües residuals a obrir vàlvules i recollir dades per a estudis biològics i del sòl", explica Ruggirello, que assegura que cada cop hi ha més demanda d'aquests aparells a Catalunya i a l'Estat, "tot i que encara estem molt lluny d'altres països on el seu ús és completament habitual.