· CAS MANGA

GRS va poder expandir els seus tentacles en altres comunitats autònomes

També tenia capacitat per «arreglar» adjudicacions fora del Consell de la Selva

03.11.2015 | 07:13

A pesar que l´epicentre de la presumpta activitat delictiva de GRS Arc Local SL es trobava en el Consell Comarcal de la Selva, on s´encarregava de la recaptació tributària, això no li va impedir expandir-se per gran part de Catalunya i altres comunitats autònomes. Això li va suposar moure una xifra de negoci de més de 19 milions d´euros, segons l´estimació realitzada pel Servei de Vigilància Duanera en l´anàlisi dels contractes públics investigats. Més enllà dels organismes públics catalans on va posar l´urpa –vegin l´edició de divendres– hi havia importants administracions que es prestaven al joc de GRS de pactar plecs de condicions, o alterar procediments negociats sense publicitat.

Diputació de Burgos

En els atestats policials s´indica que l´any 2012 GRS va aconseguir un procediment «arreglat» per guanyar un concurs de 350.000 euros formant una UTE amb Prointec i Aquagest i que va convocar el Consorci Provincial de Tractament de Residus Sòlids de la Diputació de Burgos. A banda dels responsables de les empreses, Duanes implica el cap del Servei de Gestió i Recaptació de l´organisme provincial i el gerent del cadastre de Burgos, «ambdós membres del comitè d´experts de la mesa de contractació».

Diputació de Valladolid

L´organisme de recaptació va subs­criure un contracte menor pel qual GRS s´enduia un 22,5% de les liquidacions sobre l´actualització cadastral. Les dues factures presentades per l´empresa sumaven 83.685,94 euros quan un contracte menor no pot superar els 18.000 euros sense IVA.

També a Valladolid, la policia tributària va detectar que la gerència territorial del cadastre va formalitzar quatre contractes amb GRS entre el 2010 i el 2011 «en els quals s´han trobat proves» de la connivència entre l´administrador de l´empresa, Alexandre Ros Valls, i determinats càrrecs públics de la institució. En dos procediments negociats perquè l´administrador va organitzar les bases del concurs per «garantir-se l´adjudicació» i va proposar les empreses a convidar. La xifra de negoci denunciada és de 58.450 euros.

Diputació de Badajoz

En aquest cas, GRS hauria actuat d´empresa comparsa en un procediment negociat sense publicitat per tal que Eiex SL obtingués l´adjudicació d´un contracte de 55.100 euros per un Servei d´Assistència Tècnica i Seguiment de Projectes de Desenvolupament Sostenible. La missió de GRS era no presentar oferta, igual que va fer l´altra empresa convidada –Gydes Ingenierias SL– i així deixar via lliure. Avui per tu, demà per mi. Així es fa la comparsa.

Contractes menors

A l´Ajuntament de Yeste, Alexandre Ros i l´alcaldessa, Estíbaliz García Nova (PSOE) haurien fet valdre un contracte menor per justificar uns pagaments de 70.446,87 euros.

En canvi, a la Puebla de Montalbán, el tripijoc de GRS passava per fraccionar un contracte menor per a l´actualització cadastral del municipi en un contracte menor inicial, seguit de dos més o un eventual negociat sense publicitat. Era l´any 2013 i la xifra de negoci ascendia a 30.800 euros.

A l´Ajuntament d´Alcalá de Júcar, el contracte menor adjudicat l´any 2011 per a l´actualització cadastral comptava amb una clàusula que no pactava un preu fix sinó percentual però s´indicava que l´import total del servei no podia superar els 18.000 euros sense IVA. GRS va facturar 44.357 euros.

També el 2011, GRS va obtenir un contracte menor a l´Ajuntament de Pozuelo de Alarcón. L´import era de 8.000 euros però l´empresa va presentar una factura de 12.135 euros. Per justificar aquest increment, Ajuntament i GRS van formalitzar un altre contracte menor el 2012, però aquest era «fictici» i només tenia com a finalitat justificar el pagament a GRS de l´excés de facturació.

En el cas de l´Ajuntament de Fuentealbilla, el contracte menor era de 18.000 euros però GRS en va facturar 39.346.

L´any 2012, GRS va obtenir un contracte menor de l´Ajuntament d´Estadilla després d´enviar a la secretària municipal un model de contracte per a la seva revisió i dos pressupostos d´empreses còmplices –una de les quals era Eiex.

Hi ha més consistoris afectats, com el de Casas de Lázaro o Letur, però en alguns no s´ha elaborat atestat i en d´altres no s´ha pogut constatar si hi va haver errors de facturació.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema