El polèmic ramal de la MAT a Riudarenes no és necessari

Un estudi encarregat per la Generalitat al Col·legi d'Enginyers conclou que hi ha altres alternatives

05.11.2015 | 16:04
La subestació de Bescanó, peça clau de l´obra de la MAT.

L'estudi encarregat per la Generalitat conclou que el polèmic ramal de la MAT a Riudarenes no és necessari. L'informe, que porta el segell del Col·legi d'Enginyers, conclou que hi ha altres alternatives per assegurar el subministrament al TAV i a la Costa Brava Sud que no passen per aixecar torres de 400 kV enmig de les Guilleries. En concret, proposa reforçar línies ja existents i construir-ne alguna de nova, però que com explica el conseller d'Empresa, Felip Puig, en cap cas tindrien "el gran impacte ambiental" del projecte de Red Eléctrica.

Puig assegura que la Generalitat reclamarà a Madrid que el ramal no es faci i lamenta que en planificació elèctrica sigui l'Estat qui tingui la darrera paraula. El ramal de Riudarenes (Selva) és l'última peça que falta per completar el projecte de la MAT a les comarques gironines. Si més no, el que vol tirar endavant Red Eléctrica. Sobre plànol, aquest tram de línia de 400 kV neix al mig de les Guilleries, a l'alçada de la torre 134 de l'estesa Sentmenat-Bescanó. El ramal té 17,5 quilometres, 41 torres i ha d'enllaçar amb la futura subestació de Riudarenes. Segons defensa Red Eléctrica, és necessari per alimentar tant el TAV com per injectar energia a la xarxa elèctrica de 132 i 110 kV de la zona sud de les comarques gironines.

La fèrria oposició ciutadana a aquest ramal, traslladada en mocions a ajuntaments i Diputació, i fins i tot una consulta popular, va portar el Parlament a instar el Govern que encarregués un estudi per revisar-ne la idoneïtat. L'informe havia de determinar si el ramal dels 400 kV és imprescindible, veure si es podia soterrar en cas que s'hagués de fer de totes totes i estudiar la possibilitat de reforçar la línia actual (passant-la de 132 a 220 kV). El Departament d'Empresa i Ocupació, d'on penja Energia, va encarregar l'informe al Col·legi d'Enginyers. I aquest dijous, el conseller del ram, Felip Puig, n'ha fet públiques les conclusions a l'ACN.

Ja d'entrada, l'estudi assegura que aquest tram dels 400 kV no és necessari, i que hi ha alternatives millors tant tècniques com ambientals- que no passen per aixecar més torres de gran alçada com les de la MAT enmig de les Guilleries."Es tracta de traçats alternatius a aquesta variant elèctrica de gran impacte", ha precisat Felip Puig. En concret, l'informe del Col·legi d'Enginyers proposa reforçar línies actuals, tot i que també aixecar-ne alguna de nova, que permetin cobrir el subministrament. En tots els casos ha precisat Puig- s'està parlant de tensions d'entre 140 i 220 kV."

Per tant, amb línies de menor voltatge, es pot donar resposta tant a les necessitats del TAV com de la zona", ha concretat el conseller. I hi ha afegit: "Amb traçats diferents, s'aconsegueix un impacte menor sobre el territori".

Demanaran al Ministeri que no es faci

Un cop rebut l'estudi del Col·legi d'Enginyers, la Generalitat reclamarà ara a Madrid que no autoritzi la construcció del ramal de la MAT a Riudarenes. "Veiem que hi ha alternatives a l'opció que defensa el Ministeri, i per això defensarem que no s'executi aquesta variant de la manera com està dissenyada", ha dit el conseller, en referència a les torres de 400 kV.

Felip Puig també ha lamentat, però, que malauradament serà l'executiu espanyol qui tindrà la darrera paraula. "Avui per avui, la planificació elèctrica continua depenent de l'Estat; fins ara no ens ha escoltat cap proposta i espero que canviï d'opinió, però nosaltres no deixarem d'intentar-ho", ha conclòs.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema