El conseller de Salut, Toni Comín, s'ha compromès a investigar les incidències detectades durant el desplegament de les noves ambulàncies del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM). Responent a una pregunta parlamentària sobre el nou transport sanitari, que a la regió sanitària de Girona funciona des de mitjans del mes de gener, el nou responsable del Departament de Salut va reconèixer ahir que aquest model està generant «incidències» i que la conselleria està treballant per solucionar-les.

Durant la seva intervenció al ple del Parlament, Comín va assegurar que s'obriran expedients i que en cas de detectar «irregularitats injustificables», s'actuarà amb «contundència».

Això sí, de moment, el successor de Boi Ruiz ha demanat una mica més de temps per esbrinar si aquestes incidències, com les que s'han detectat en el transport sanitari no urgent i de les quals s'han queixat tant pacients gironins com institucions com l'hospital de Palamós, són les pròpies del procés d'implantació o si deriven del model en si.

En aquest sentit, Comín va voler recordar ahir que hi ha zones de Catalunya, com la mateixa regió sanitària de Girona, on encara no fa ni tres mesos que s'està treballant amb el nou model del SEM, i que per tant, no es poden treure conclusions precipitades.

A més, des de la direcció del Servei Català de la Salut ja s’ha encarregat una metodologia i anàlisi de la implantació del model, que s’enllestirà el proper trimestre per tal de fer les reformes i modificacions que es considerin necessàries, apunten des del Departament.

Un model polèmic

Amb el canvi de model del SEM, a Girona van arribar 59 noves ambulàncies, que són la cara més visible de les innovacions en el transport sanitari urgent provocats pel turbulent concurs públic que ha deixat el servei gironí en mans del Transport Sanitari de Catalunya (TSC), en detriment de l’anterior adjudicatària, el Consorci del Transport Sanitari de Catalunya (CTSC) Regió de Girona.

El desplegament del nou model del SEM va arribar a les comarques gironines després de diversos endarreriments, ja que una de les primeres dates que s’havia anunciat al territori per a la posada en marxa del servei era a principis de desembre i posteriorment, el dia 28. Finalment, l’adjudicatària va esgotar el termini marcat a les bases del concurs, el 15 de gener, per a iniciar el servei.

A més d’un canvi de l’empresa que gestiona el servei, el concurs del SEM implica novetats en l’atenció a les emergències mèdiques. El nombre de vehicles és el mateix que hi havia, però en canvia la tipologia i a Girona hi haurà cada dia un metge més al carrer.

La principal novetat és l’anomenat Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR), integrat per un metge i un tècnic en emergències, i que està pensat per arribar ràpidament al pacient i prestar-li atenció in situ, no per traslladar-lo. Són turismes equipats amb la mateixa tecnologia que una UCI mòbil i n’hi ha tres permanentment -un a Girona, un a la Bisbal i un a Sant Joan de les Abadesses-, a més d’un reforç a l’estiu amb base a Lloret de Mar.

El VIR i la separació dels metges i professional d’infermeria que implica és un dels aspectes més polèmics dels canvis al SEM i ha rebut crítiques del Col·legi Oficial de Metges de Girona i de part del territori, sobretot al Baix Empordà.

Amb tot, Comín va recordar ahir que el VIR s’inspira en el model desenvolupat des dels anys 80 a Barcelona, on el sector ha reconegut que ha obtingut resultats positius. «És el model de països com Dinamarca o Suècia i prioritza l’estabilització del malalt allà on es troba abans de traslladar-lo», va indicar.

Una de les crítiques dels seus opositors, però, és que el sistema no s'adequa a les necessitats d'un territori com les comarques gironines, amb nuclis de població molt més dispersos que a la capital catalana.