Un equip d'investigadors coordinat per la Universitat de Barcelona (UB) ha descobert en aigües de Blanes, per primera vegada al Mediterrani, una nova espècie d'Osedax, un cuc menjaossos que fins ara només s'havia trobat en aigües més fredes i profundes.

El treball, publicat a la revista científica Plos One, està signat pels investigadors del Departament de Biologia Animal i de l'Institut d'Investigació de la Biodiversitat de la Universitat de Barcelona (IRBio) Sergi Taboada, Ana Riesgo, Maria Bas, Miguel A. Arnedo i Conxita Àvila; així com per científics dels instituts Espanyol d'Oceanografia, Javier Cristobo, i Scripps d'Oceanografia (EUA), Greg Rouse.

En l'article també s'aprofundeix en la descripció filogenètica, morfològica i ultraestructural de l'Osedax deceptionensis, una altra espècie d'Osedax que el mateix grup d'investigadors va descobrir el 2013 a l'illa Decepció, a l'arxipèlag de les Shetland del Sud (Antàrtida).

Els Osedax, coneguts comunament com a menjaossos, són cucs anèl·lids marins que representen un exemple notable d'adaptació evolutiva a un hàbitat especialitzat: els ossos de vertebrats enfonsats al mar.

L'espècimen descobert a Blanes és el primer que es troba al Mediterrani, ja que fins ara només s'havien localitzat als oceans Pacífic, Atlàntic nord i Antàrtic. Segons Sergi Taboada, «el fet que hàgim trobat Osedax per primera vegada al Mediterrani constata que també poden viure en latituds temperades a relativament poca profunditat, encara que en relació amb aigües més profundes». «On solem trobar Osedax, la temperatura és baixa (entre -1 i 15°C), mentre que al Mediterrani, a poca profunditat, és d'entre 11,8 i 22,2 °C», va afegir. Segons els investigadors, la presència d'Osedax en aquestes latituds podria tenir relació amb el contacte amb les aigües més profundes i fredes del canó submarí de Blanes, una zona on pensen que podrien viure poblacions més abundants i estables. «Necessitem fer més estudis per poder establir si aquesta nova espècie, a la qual encara no hem donat nom, només viu a les aigües poc profundes del Mediterrani occidental o també es troba en aigües profundes d'altres conques, com al Mediterrani oriental o l'oceà Atlàntic», va remarcar Àvila.

Per això, els investigadors estan pendents de poder recollir noves mostres d'aquesta nova espècie d'Osedax del Mediterrani, amb l'objectiu d'estudiar-ne els caràcters morfològics.