Manuel Alexandre va ser l'actor que sempre hi va ser, nodrint amb magistral discreció els millors títols de la cinematografia espanyola, des de Bienvenido, Mr. Marshall a El bosque animado, i sintetitzant amb un sol gest les bondats de l'home humil i la saviesa emocional de l'illetrat. Ahir moria a la clínica San Camilo de Madrid als 92 anys, a causa d'un càncer.

"He fet 312 pel·lícules i sempre m'ho he passat molt bé. En la meva professió m'ha agradat fer-ho tot molt senzill però molt diferent", reconeixia feia un any. Senzillesa, discreció i ductilitat van ser adjectius que s'ajustaven al que, per justícia, es va convertir en un secundari d'or, en un dels millors "robaescenes" del cine espanyol.

Va començar els estudis de Periodisme, però l'esclat de la Guerra Civil va interrompre la seva formació. Finalitzat el conflicte bèl·lic, va rebre classes de Declamació al Real Conservatorio de Madrid, on va compartir aula amb talents de l'alçada de Rafael Alonso i Fernando Fernán Gómez.

És per aquest darrer que, en les seves paraules, es va fer actor: "Ho vaig decidir quan vaig veure el meu amic recitar uns versos a l'escola de Carmen Seco. Mai havia vist ningú abans llegir poesia així; des de llavors, ja no recito", assegurava.

Fernán Gómez va comptar amb ell per títols com Pesadilla para un ricoFuera de juego, i van compartir l'èxit de la sèrie Los ladrones van a la oficina; però qui li va donar l'oportunitat d'aparèixer per primer cop en una pantalla va ser un altre essencial de la seva trajectòria: Luis García Berlanga. Bienvenido Mr. Marshall va ser el seu triomfal debut, al qual van seguir clàssics emocionals com Calabuch, Los jueves, milagro i títols més tèrbols del director com Tamaño natural o les seves darreres pel·lícules: Todos a la cárcel i París - Tombuctú.

El tercer as del trio que el va ajudar a conformar el seu suculent patrimoni cinematogràfic és José Luis Cuerda, que va treure suc a la gentil veterania de l'actor als anys 80 i 90. El realitzador no va dubtar a incloure'l al catàleg surrealista d'Amanece que no es poco, i altres films com Así en el cielo como en la Tierra. Mentrestant, altres mestres com Juan Antonio Bardem o Mario Camus també hi van comptar.

La capella ardent de l'actor s'instal·larà avui, per desig de la família, al Teatro Español, on va debutar en plena Guerra Civil.