La Casa d'Amèrica, a Madrid, ret tribut a l'escriptor xilè Roberto Bolaño (1953-2003) des d'ahir i fins al pròxim dissabte per mitjà d'un cicle de conferències i taules rodones que aplega editors, crítics o estudiosos al voltant de la figura de l'autor. Les jornades tenen quatre taules rodones sobre diferents facetes de l'escriptor, una conferència magistral sobre de la seva obra, la projecció del documental Roberto Bolaño, la batalla futura, i un recital de poemes i fragments de l'autor xilè.

A més a més, l'homenatge comptarà amb la presència d'escriptors com Patrici Pron i Alejandro Zambra; traductors com Chris Andrews i Heinrich von Berenberg i estudiosos com Wilfrido Corral, Dunia Gras i Carlos Franz, entre d'altres personalitats del món de la cultura.

L'obra de l'escriptor que va viure els darrers anys de la seva curta vida a Blanes ha ocupat, els últims deu anys, una posició cada vegada més rellevant en el cànon artístic contemporani, i s'ha convertit, d'aquesta forma, en un dels grans referents de la literatura del segle XXI i de la cultura universal.

Per això, els organitzadors d'aquestes jornades pretenen "aprofundir en les raons del seu èxit a tot el món, indagar en algunes claus de la seva obra i analitzar perquè la figura de Bolaño va camí de convertir-se, sobretot entre els joves, en un fetitxe "pop".

La Setmana d'Autor, organitzada per l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID) i la Casa d'Amèrica, analitzarà la figura i l'obra de l'escriptor des de la literatura, però també des de la música i la cinematografia.

Nascut a Santiago de Xile el 1953, Roberto Bolaño va morir en una clínica de Barcelona fa set anys a causa d'una malaltia hepàtica, amb només mig segle d'existència i gaudia de la seva posició d'autor reconegut i admirat, gairebé de clàssic en vida.

La seva mort prematura li va atorgar un aura d'escriptor maleït, en abandonar el món en la seva plenitud després de malviure a Barcelona en els inicis de la seva carrera literària. Ara, la Casa d'Amèrica proposa una revisió de la seva figura més enllà de l'èxit i de la seva "beatificació".