Tancant la competició de la 66a edició del Festival de Canes, que aquest diumenge farà públic el palmarès, els veterans Jim Jarmusch i Roman Polanski van presentar ahir les seves darreres pel·lícules, molt ben acollides. Inspirada en La vida privada d'Adam i Eva, de Mark Twain, Only lovers left alive, de Jim Jarmusch, converteix Tom Hiddleson i Tilda Swinton en una parella de vampirs enamorats de fa segles i que es retroben, decebuts per l'evolució de la humanitat. Obra simpàtica, d'un humor murri, constata la fidelitat del cineasta al seu estil, basat en la deambulació irònica i existencial dels seus protagonistes, que van deixant anar bromes sobre la degradació ecològica i cultural a la Terra. Bromes que a vegades són més aviat gracietes d'un Jarmusch no tan inspirat com en altres ocasions.

Pel que fa a Polanski, amb La Venus de les pells adapta la premiada peça teatral Venus in Fur, de David Ives, al seu torn basada en la novel·la de Leopold von Sacher-Masoch, que dóna títol al film i va generar el mot "massoquisme". Es tracta d'un film amb 2 únics protagonistes, interpretats per Emmanuelle Seigner i Mathieu Amalric, que encarnen respectivament una actriu que va al càsting d'un paper i el director a la recerca de la intèrpret de la producció que està preparant. Ella no té cap virtut de les que busca ell, però sorprenentment es va convertint en l'encarnació plena del personatge. Polanski tracta amb humor aquesta història de confusió entre actor, personatge i autor en un context de dominació i sotmetiment, on es traspassa la frontera entre realitat i ficció.

Per a la premsa acreditada, la millor pel·lícula del certamen ha estat La vida d'Adèle. Capítols 1 i 2, del director francès d'origen tunisià Abdallatif Kechiche, història iniciàtica d'una noia que descobreix el seu lesbianisme. Però l'opinió del jurat no sempre és coincident amb la dels cinèfils, per als quals també haurien de figurar al Palmarès El passat, de l'iranià Asghar Farhadi; Inside Llewyn Davis, dels germans Coen, i La gran bellesa, de Paolo Sorretina. Per al cronista, no s'haurien de descartar A touch of sin, de Jia Zhangke, ni, en l'apartat interpretatiu, Michael Douglas i Matt Damon, pels papers de Liberace i el seu amant jove, a Behind the Candelabra, de Soderberg.