Narcís Sans va ser retratista de la botiga de la Pujada del Pont de Pedra, el fotoperiodista del diari Los Sitios i el corresponsal de TVE, i com a tal havia de cobrir els esdeveniments oficials i oferir la imatge afalagadora que les autoritats de la dictadura esperaven, però també va trobar temps per disparar creativament l'obturador de la seva càmera i prendre unes imatges de fets i de persones que en aquell moment resultaven estèrils, però amb el pas del temps, segons la historiadora Fina Navarrete, han donat lloc al que s'ha batejat com "les altres imatges", un "testimoni valuosíssim del seu temps".

L'Ajuntament de Girona va convertir en tot un homenatge la presentació del llibre que ha dedicat a Narcís Sans (1920-1994), el fotògraf que amb les seves pel·lícules i imatges ha deixat un dels més valuosos testimonis de mig segle d'història de Girona i la Costa Brava.

Més de cinquanta persones van assistir a un acte en el qual l'arxiver municipal, Joan Boadas, va realçar la importància de tenir el fons cedit al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI): "Allò que és privat passa a ser públic".

Només una ínfima tria dels gairebé 700.000 negatius de Narcís Sans que es conserven al CRDI surt a la llum en el llibre, que no obstant ofereix una visió generosa de l'amplitud de l'activitat d'un fotògraf que va seguir la notícia a peu del carrer, i no era estrany trobar-lo treballant de matinada si hi havia innundacions, veure'l a l'aeroport quan aquesta infrastructura estava en construcció, o a les obres de l'autopista, infraestructures que serien indispensables en l'esclat turístic dels anys seixanta i setanta del segle XX.

Sans va prendre l'any 1962 imatges úniques de la Girona devastada pels aigüats i TVE va emetre la pel·lícula sencera. El fet va obrir les portes a la incorporació del gironí com a corresponsal de la televisió estatal. Aquelles pel·lícules no s'han conservat, però sí les fotografies que donen la imatge d'una ciutat crònicament castigada per les precipitacions incontrolades.

A Sans deuen els gironins aquesta imatge icònica de la seva ciutat, però també la imatge turística que aquells anys va utilitzar el Ministerio de Turismo per promocionar la Costa Brava. L'arxiu conserva més de 2.000 negatius de Sans dedicats a Salvador Dalí.

El "miracle" gironí

La historiadora Laura Terré, que al costat de Navarrete ha col·laborat al llibre i va participar a la presentació d'ahir, troba "molt valuós" el fons Sans i considera "un miracle" que Girona publiqui aquesta col·lecció Girona Fotògrafs [amb Rigau Editors], una realitat que no troba comparació a la fotografia de l'Estat espanyol.