L'erupció del Vesuvi que va sepultar Pompeia l'any 79 dC podria haver passat tres mesos després del que marca la tradició literària, a finals del mes de novembre i no d'agost, segons revelen els últims estudis sobre la població del poble romà. En el moment de la seva mort, les víctimes vestien peces de llana, un tipus de roba inapropiada per portar un 24 d'agost, dia en què Plini el jove, que va veure l'erupció des de l'altre costat del golf de Nàpols, va situar el succés "el novè dia abans de les calendes de setembre". A més, en l'escenari de l'erupció s'hi van trobar nombroses magranes, una fruita més pròpia del mes de novembre que d'agost i que torna a posar en qüestió el relat de Plini, que narra l'erupció en una carta enviada a l'historiador Tàcit, escrita uns vint anys després.

Els dubtes sobre la data del succés van sorgir després de l'anàlisi dels cossos trobats al jaciment, segons explica en una entrevista el superintendent de Béns Culturals de Pompeia i Herculà, Massimo Osanna, que, tot i això, planteja que existeix una altra teoria que avala en part la versió del jove escriptor: les víctimes podrien haver-se vestit amb peces de llana, precisament, per protegir-se de les temperatures extremes i les pedres volcàniques. Un aspecte que sí que està més clar és que els habitants de Pompeia no tenien càries sinó les dents perfectes gràcies a una alimentació baixa en sucres, típica de la dieta mediterrània, que consumien no només les elits sinó també els estrats més baixos de la població.

Aquesta informació d'uns éssers humans que van morir fa 2.000 anys es va aconseguir després de fer tomografies axials computeritzades (TAC) als cossos trobats a les excavacions de Pompeia. Les tomografies es realitzen als motlles de guix que es van prendre en el segle XIX gràcies a la idea del director de Pompeia Giuseppe Fiorelli d'omplir els buits deixats pels cossos en descompondre's i, amb això, aconseguir un motlle de les víctimes en el moment de la seva mort. "Els ossos poden donar moltes informacions sobre l'estatus social, la dieta, les patologies o els costums", afirma Osanna.