La xarxa social Twitter compleix demà 10 anys convertida en un fenomen cultural però també enmig de seriosos desafiaments davant la caiguda en picat de les seves accions i la desacceleració en el ritme de creixement d'usuaris.

Si en el primer trimestre de 2014 la xifra d'usuaris va augmentar un 25%, fins als 258 milions, en l'últim trimestre de 2015 el repunt va ser de solament el 9%, fins als 320 milions.

Les accions, mentrestant, ronden els 16 dòlars, una caiguda del 75% enfront dels seus màxims històrics, i per sota dels 26 dòlars del seu debut en borsa el 2013.

A càrrec de millorar el rumb d'aquesta xarxa social hi ha el cofundador de la xarxa social, Jack Dorsey, qui va assumir les regnes de la companyia a mitjans de l'any passat després d'haver estat expulsat del càrrec de conseller delegat el 2008 i que ha aconseguit definir el que és Twitter.

"Twitter és en viu: comentaris en viu, connexions en viu, converses en viu", va dir Dorsey el febrer d'aquest any, després d'uns mesos d'incertesa en els quals l'empresa va acomiadar el 8% de la plantilla i es va produir la marxa de diversos alts directius.

Va ser Dorsey, precisament, qui el 21 de març de 2006 va enviar el primer tuit: "Just setting up my Twitter" (Estic creant el meu compte de Twitter), un missatge que va obrir la porta a molts moments memorables narrats en els 140 caràcters emblemàtics de la xarxa.

Entre aquests moments està el debut de l'etiqueta (#) l'agost de 2007 i l'entrada de l'actor Ashton Kutcher a la història de Twitter l'abril de 2009 com el primer usuari amb un milió de seguidors.

El 15 de gener de 2009 Janis Krums va tuitejar la fotografia d'un avió de US Airways que va protagonitzar un aterratge d'emergència al riu Hudson de Nova York després d'una fallada en el motor. Va ser la primera imatge tuitejada des del lloc dels fets i es va convertir en viral.

Krums va prendre una foto de l'avió parcialment submergit a l'aigua, en la qual es veu com els passatgers van sortint de l'aeronau en llanxes inflables.

Entre els missatges que han causat sensació en aquests deu anys hi ha el primer tuit des de l'espai de l'astronauta T. J. Creamer el gener de 2010, així com les fotos i tuits del també astronauta Scott Kelly des de l'Estació Espacial Internacional relatant el seu any a l'espai.

La xarxa social va tenir un paper clau com a eina testimonial i de comunicació durant la Primavera Àrab de 2011 i els atemptats de la marató a la ciutat nord-americana de Boston de 2013.

Entre els esdeveniments més tuitejats de la dècada figuren la mort de l'estadista sud-africà Nelson Mandela el desembre de 2013, els Mundials de futbol de 2014 i el segrest de nenes a Nigèria aquest mateix any. L'abraçada del president nord-americà Barack Obama amb Michelle Obama commemorant la victòria en les eleccions presidencials de 2012 va causar també sensació.

La pregunta que sura a l'aire, ara que la xarxa es prepara per bufar les espelmes del seu desè aniversari, és si viurà per festejar els 20.

La caiguda de les accions, els persistents números vermells, amb pèrdues de 521 milions de dòlars el 2015, i les previsions de desacceleració en els ingressos fan que la pregunta guanyi rellevància.

L'especialista en anàlisi de mercat eMarketer va pronosticar que els ingressos publicitaris globals de Twitter se situaran en els 2.610 milions de dòlars el 2016, per sota dels 2.950 milions que havia projectat prèviament, davant la dificultat de l'empresa per competir amb rivals com Facebook i Google. Ara, Dorsey i el seu equip treballen per vèncer aquest desafiament i explorar fórmules perquè la xarxa sigui més fàcil d'usa??r.