El conseller de Cultura, Santi Vila, va anunciar aquest divendres que la Generalitat ha iniciat un nou procediment judicial per evitar el trasllat dels béns del monestir de Sixena que es troben al Museu de Lleida i al Museu d'Art Nacional de Catalunya (MNAC). Es tracta d'una petició de nul·litat d'actuacions, en concret contra les resolucions del jutjat d'Osca que ordena el retorn provisional dels béns a Sixena el proper 25 de juliol.

En una compareixença al mateix Museu de Lleida, després d'una reunió del plenari del Consorci, Vila va explicar que aquesta nova acció judicial, que ja ha estat presentada davant del jutjat número 1 d'Osca, s'adopta perquè «considerem que les resolucions adoptades per la jutgessa ens situen en una clara posició d'indefensió que, a més, vulneren drets fonamentals constitucionals». En el procediment es demana la nul·litat de les dues resolucions que ordenen l'entrega de les peces i, per tant, que se suspengui l'execució provisional de la sentència.

Vila s'havia mostrat partidari inicialment de complir la sentència judicial però tots els grups del Parlament, a excepció de C's, van demanar al govern que les obres es quedin on estan i, d'altra banda, des de la societat civil lleidatana es van sentir moltes reclamacions en el mateix sentit.

Ll'expedient presentat al jutjat d'Osca argumenta que en les seves resolucions no s'ha donat resposta a set dels vuit requeriments que han fet els lletrats de la Generalitat durant el procés i que, per tant, el jutjat ha pres decisions obviant «qüestions fonamentals» de tot el litigi.

El document assenyala, per exemple, que a les resolucions no hi ha cap referència a la devolució dels 300.000 euros que van costar les obres quan van ser comprades per la Generalitat; que s´ha resolt traslladar els béns al monestir de Sixena malgrat que actualment està arrendat a uns tercers aliens al litigi; que, a l´hora de traslladar els béns, no es respectarien les normes del Patrimoni Català; que no s´han valorat les condicions de conservació i seguretat dels objectes en la seva futura ubicació, i que s´obliga a retornar uns béns a Sixena quan abans de la seva compra ja es trobaven a Catalunya.

En cas que el jutjat no atengui aquesta petició, Vila no descarta recórrer a instàncies superiors per denunciar aquesta situació d'indefensió jurídica.

El conseller de Cultura va insistir que és «inassumible» pel Govern complir la data del 25 de juliol. En aquest sentit, va ssenyalar que «és impensable que la jutgessa obligui a un conseller d´un govern a incomplir una normativa» i que el govern de Catalunya «compleix les sentències i les lleis, també les catalanes».

Vila va explicar també el compromís del Govern amb les Terres de Lleida en l'àmbit cultural i va anunciar que, acabi com acabi aquest litigi, «he donat ja ordres al MNAC perquè reforci les col·leccions del Museu de Lleida i garantim el compromís pressupostari pel Museu Morera de Lleida i les actuacions de rehabilitació de la Seu Vella».

La Catedral d'Osca va vendre obres després de ser declarada Monument Nacional l'any 1924

D'altra banda, un dels arguments que la jutgessa d'Osca ha fet servir per justificar la sentència a favor del trasllat de les obres del Monestir de Sixena que van ser venudes a la Generalitat és que aquesta venda es va fer als anys cinquanta, més tard de la seva declaració com a Monument Nacional, l'any 1923.

En aquest sentit, el conservador del Museu de Lleida, Albert Velasco, ha volgut contradir aquesta justificació mitjançant una sèrie de piulades a Tuiter on indica el «cas flagrant que invalida aquest argumentari». S'ha referit a la Catedral d'Osca, que va ser declarada Monument Nacional el 1924, i segons la documentació recollida per Velasco, va vendre obres més enllà d'aquesta data.

Albert Velasco ja va generar rebombori aquesta setmana a la xarxa social amb una sèrie de piulades on posava en entredit la reclamació d'Aragó pels béns de Sixena que va comprar Catalunya quan hi ha diverses peces d'aquest monestir per diferents museus de l'Estat, una d'elles venuda al 2002 al Prado.

Pel que fa a la Catedral d'Osca, en concret l'any 1969 és quan van començar-s'hi a fer treballs de restauració que van suposar el desmuntatge del cor.

Es van vendre la reixa i altres obres, segons el conservador del museu lleidatà, que fa dos dies va posar en qüestió el fet que Aragó només reclama les obres de Sixena que va comprar la Generalitat mentre n'hi ha d'altres del mateix monestir al Prado i al Museu de Toledo entre d'altres.

Així mateix, Velasco explica que l'any 1969 també va començar-se a construir el santuari de Torreciudad, propietat de l'Opus Dei i en un escrit de l'arquitecte autor del projecte s'explica que va adquirir obres d'art als canonges d'Osca.

Aquest testimoni, segons el conservador, explica en primera persona que eren «objectes que els van sobrar de la restauració», com la reixa del cor, que va ser venuda i instal·lada al santuari de Torreciudad i on a través d'unes fotos que el mateix Velasco publica a la xarxa social es pot apreciar.

Així mateix, a Torreciudad també hi ha avui dues piques baptismals i dos àngels de la Catedral d'Osca, venuts al mateix lot que la reixa, diu Velasco. Per tot plegat, segons el conservador de Museu de Lleida, aquestes vendes «deixen en evidència» la jutge d'Osca quan diu que la declaració del Monument Nacional a Sixnea de 1923 va aturar les vendes de patrimoni.