El coreògraf Gil Roman, actual director del Béjart Ballet Lausanne (BBL), inaugurarà el Festival Castell de Peralada amb una obra inspirada en les cartes personals que el seu mestre Maurice Béjart li va escriure en vida i a les quals ara ell respon «amb un diari sense paraules, en el qual parlen els cossos».

L'espectacle, que es podrà veure dijous i divendres a l'Auditori dels Jardins del Castell de Peralada, consta de dues parts: la primera, de nova creació, i la segona, construïda a partir d'extractes d'algunes de les coreografies de Maurice Béjart.

L'obra de nova creació porta per títol t'M et variatons... i és un joc de paraules entre la frase t'estimo i les paraules tema i variacions, segons va explicar Roman ahir en roda de premsa a Barcelona.

La segona part del programa, titulada Béjart fête Maurice, reuneix fragments d'obres de Béjart íntimes i personals, algunes poc conegudes pel públic.

El conjunt és un homenatge de la companyia al seu fundador, en l'any en què es compleix el desè aniversari de la seva mort i trenta des que el trencador Ballet du XXe siècle es va traslladar a Lausanne i va adoptar el nom de la ciutat amfitriona.

«Moltes vegades em pregunten quin és llegat que Maurice ens ha deixat i jo no sé respondre amb paraules, així que he respost amb aquest espectacle», va aclarir el successor de Béjart al capdavant de la companyia.

Roman va explicar que Béjart li va escriure en vida moltes cartes, «gairebé una al dia», i ell mai li va respondre, però ara aquestes cartes li serveixen de suport i inspiració.

t'M et variations..., creada el mes de desembre passat, s'uneix en el programa de Peralada «al repàs panoràmic» d'algunes peces de Béjart, amb l'objectiu de «mostrar que tot el que fem en la companyia es basa en les idees de Maurice».

El mestre és «l'aliment» de Roman i els seus ballarins, però el Béjart Ballet Lausanne no es limita a reposar les seves coreografies perquè «Maurice no volia només la repetició. Ell volia que el seu llegat el dirigís un creador i jo necessito crear», va dir Roman.

La peça de nova creació que presentarà Roman a Peralada compta amb la música en viu de dos percussionistes, un de jazz i un altre especialitzat en música africana, amb els quals el coreògraf ha experimentat amb sonoritats diferents.

Tot això amb una escenografia, un vestuari i una il·luminació molt senzilla que vol ser «radical» i fer la impressió que «no hi ha ni il·luminació, ni vestuari, encara que en realitat hi ha molta feina al darrere».

Respecte a Béjart fête Maurice, el director ha elegit fragments de peces com 1789...et nous, que es va estrenar a París el 1989 amb motiu del bicentenari de la revolució francesa, o Patrice Chéreau (devenu danseur) règle la rencontre de Mishima et Eva Perón, estrenada a Brussel·les el 1988.

«És un muntatge festiu amb el qual vull mostrar diverses facetes de Béjart -va assenyalar-, perquè Maurice té moltes cares i és curiós comprovar que va crear obres molt clàssiques quan era considerat el gran innovador i peces trencadores quan ja era considerat un clàssic».