El Quartet Casals fa vint anys interpretant a la Schubertíada la integral de quartets de corda de Beethoven. Amb aquesta proposta, viatjaran per mig món.

Vint anys del primer concert. Veu lluny aquells inicis?

Segons com ho miris sembla que fou ahir o que ha passat molt temps. L´esperit, però, el conservem intacte i les ganes de fer música, però amb una perspectiva molt diferent, amb un coneixement més de la realitat, de la vida del quartetista.... Moltes coses han canviat però l´essència continua igual.

Què els motivà a crear el quartet fa dues dècades?

Per una doble motivació: dedicar-nos professionalment al repertori de quartet, que té molta qualitat, i preferir tocar en petits conjunts. Era com fer la nostra pròpia orquestra de butxaca.

Aleshores no hi havia quartets al país.

No hi havia tradició, ni a Catalunya, Espanya ni la Península en general. Nosaltres hem obert el camí. Ara n´hi ha un parell més.

El fet que vostè i un altre dels intèrprets (Abel) siguin germans beneficia la formació?

És més pràctic posar-nos d´acord amb els objectius.

El vincle entre els quatre, dalt d´escena, es percep molt estret.

Sí, evidentment. Convivim en una estructura familiar musical.

Què recorda dels primers anys.

Alguns moments durs, d´incertesa, de falta de recursos econòmics per estudiar tots quatre al mateix lloc però sempre ens en vam sortir. Vam tenir la sort de tenir un parell d´anys un mecenes particular, vam tenir beques... La clau de l´èxit va ser guanyar el concurs internacional de Londres el 2001. Ens va obrir les portes a una carrera internacional, bàsica per poder viure d´això. A partir d´aleshores vam començar a fer gires per Anglaterra, Alemanya i la cosa es va anar fent gran, com una allau.

Com és el seu dia a dia?

Sortosament, cada vegada, amb menys hores de dedicació podem aconseguir els millors resultats. És agafar experiència. Durant els primers anys va ser molt dur, cada dia assajant. Ara ja podem espaiar-los més, trobar-nos quatre o cinc dies abans dels concerts. Un dia de quartet vol dir quatre hores d´assaig i un parell més de preparació individual.

No es generen rivalitats?

És una dinàmica apresa amb els anys. En no haver-hi un director, fem una rotació en el lideratge de l´assaig per temps. Cada persona posa les seves prioritats interpretatives i els altres escolten. Entre tots es fa un punt de convergència. Gravar-se també ajuda molt perquè permet establir els graus de les idees perquè aquestes, en abstracte, a vegades són exagerades. Ja tenim una metòdica.

En aquest any de celebració no podia faltar actuar a Vilabertran. Un festival especial?

És dels marcs que hem visitat més sovint, és un bon lloc, té una bona filosofia i un bon públic.

Hi arriben amb un plat deliciós: la integral dels quartets de corda de Beethoven.

És un projecte que a la majoria dels quartets professionals els agrada de fer en algun moment de la seva trajectòria. És com un repte esportiu, com els catorze 8.000 per a un alpinista. És la integral més dura i complexa, exigeix un nivell tècnic molt alt, molta experiència, però són peces precioses i fa il·lusió fer-les. Beethoven era el compositor rei tant en la forma dels quartets de corda com amb les sonates de piano sol. El compositor que més recursos va aconseguir treure d´un quartet de corda.

Els ha exigit més assajos?

Aquest estiu hem fet un intensiu. Tot i que tots aquests quartets els hem tocat per separat en aquests vint anys, és diferent preparar-los per oferir-los de manera seguida. És un esforç extra i tenim ganes de veure com ens sentim quan acabem.

Se´ls esgoten els reptes?

Sens dubte n´hi seguirà havent però cap repte serà més exigent que aquest.

Arriba en un bon moment?

Sí, un moment en què ja tenim clar el llenguatge de Beethoven i què volem oferir amb ell.

Viatjaran amb la integral?

A Barcelona, Viena, Berlín, Japó,... seran dues temporades senceres per veure el món.