El fabricant de components per a l'automòbil Magneti Marelli, proveïdor de Nissan i Seat, entre d'altres empreses, ha plantejat un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) temporal per a més de 800 treballadors de les plantes de Barberà del Vallès, Santpedor i Llinars.

Magneti Marelli, filial del grup automobilístic italià Fiat, se suma així a la llarga llista d'empreses que en les ultimes setmanes han decidit emprendre ajustos de plantilla per fer front a la crisi que viu el sector de l'automoció pel dràstic descens que han experimentat les vendes de vehicles.

La multinacional, que té cinc plantes a Catalunya, en què produeix diferents sistemes i components per a automòbils, ha anunciat recentment tres expedients d'ocupació temporals que afecten la totalitat de la plantilla dels centres de Barberà del Vallès, Santpedor i Llinars, en què treballen més de 800 persones.

De moment, la companyia ha arribat a un acord amb el comitè d'empresa de la planta de Santpedor, que ocupa uns 200 treballadors i en què es fabriquen tubs d'escapament, per suspendre la producció uns cinquanta dies, segons van informar fonts sindicals.

La direcció de la multinacional, d'una altra banda, està en negociacions amb els representants dels treballadors de Barberà i Llinars per intentar acordar una aturada productiu que satisfaci les dues parts.

A Barberà, on treballen 240 persones, Magneti Marelli proposa parar la producció cinquanta dies, mentre que en el cas de Llinars, que compta amb una plantilla de 419 operaris, la intenció és paralitzar la planta un total de 71 dies fins a agost, han assenyalat a Efe responsables sindicals de les dues plantes.

Al centre de Barberà es fabriquen dispositius electrònics per a motors de combustió interna i en el de Llinars, els sistemes de senyalització de l'automòbil, com poden ser les llums de fre o els intermitents.

Magneti Marelli, que el 2007 va facturar 5 bilions d'euros i té prop de 28.000 treballadors a tot el món, segons que informa la mateixa empresa en la seva pàgina web, té entre els seus clients a algunes de les principals companyies del sector de l'automoció, com Nissan, Seat, BMW, Renault, Citroën o Toyota.

Algunes d'aquestes companyies han anunciat en les últimes setmanes la presentació d'Expedients de Regulació d'Ocupació per fer front a la crisi, la qual cosa, al seu torn, ha provocat un degoteig constant de proveïdors que han plantejat reajustaments de plantilla.

Fins ara, la situació més crítica de les automobilístiques instal·lades a Espanya es viu en Nissan, que ja ha confirmat que la setmana que ve presentarà davant el Departament de Treball de la Generalitat un ERO per acomiadar 1.680 treballadors de les plantes de la Zona Franca i Montcada i Reixac (Vallès Occidental).

La crisi de Nissan i la delicada situació de Seat, que suspendrà fins a 4.502 contractes entre novembre i juliol de 2009, ha comportat la presentació d'expedients en diverses empreses proveïdores, com Estampaciones Sabadell, que produeix carrosseries, o Visteon, que fabrica taules de control per als tot terrenys de Nissan a la Zona Franca. A les comarques de Girona, la Trety de Maçanet, que també es proveidor de Nissan, ha fet aturades de producció.

Segons l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), el mercat espanyol de turismes i vehicles tot terreny va registrar a l'octubre passat una caiguda de les matriculacions del 40%, el tercer pitjor de la història.