Els controladors van advertir ahir que hi haurà problemes a l'aeroport de Girona a partir del 13 de desembre, quan el col·lectiu superi el límit de 1.670 hores anuals fixat per la normativa, i que aquesta situació ja ha afectat el centre de control de Torrejón de Ardoz a Madrid, on hi ha un controlador que no pot exercir el seu treball per superar la jornada.

El portaveu de USCA, Daniel Zamit, va recordar que al centre de Santiago el 35% dels treballadors han superat ja el límit màxim d'hores anuals (10 d'una plantilla de 28) i que el "degoteig" continuarà a la resta dels aeroports espanyols, ja que AENA té "un problema seriós" en totes les infraestructures.

"La gent no deixa d'anar a treballar, ni es juga el seu lloc de treball, si no està segur d'haver complert amb les seves hores", va assegurar, per afegir que "la llei és clara".

L'ens va assegurar la setmana passada que havia enviat una carta personalitzada a cada controlador en la qual es detalla les hores consumides i les que els queden per treballar fins a final d'any.

Segons AENA, caldria sumar les hores treballades entre el 5 de febrer i el 15 d'abril, és a dir, entre les del Reial Decret i la nova normativa sobre les condicions laborals del col·lectiu, en el qual s'especificava que el límit eren de 1.750 hores més 80 hores extres i que posteriorment es va modificar a 1.760 hores anuals, més 80 hores extres.

A més, la companyia ha recordat que en aquestes hores s'inclouen el temps d'activitat, les hores de descans, les imaginàries i la formació "AENA podrà fer els càlculs com vulgui, però el màxim d'hores per llei és de 1.670 hores anuals", va recordar Zamit, per denunciar que la companyia "no està computant els dies propis abonats, ni els permisos, ni les reduccions de jornada, ni el temps invertit en els exàmens mèdics obligats".

Zamit va recordar que AENA ha admès que traurà serveis als controladors que al desembre superin les hores, fet que demostra que "s'estan programant torns fora d'aquest límit i que el caos administratiu en aquest aspecte és "absolut". Per a USCA, l'única solució és negociar també en aquest aspecte.

Precisament ahir a la tarda, els controladors i AENA es van reunir en el marc de la negociació del conveni col·lectiu, una trobada on estava previst que s'abordés aquesta qüestió.

Després del reinici de les negociacions, s'han celebrat cinc reunions de la taula negociadora en la quals AENA ha presentat la seva proposta de repartiment de la massa salarial d'aquest any, que puja a 480 milions d'euros, xifra que representa un descens del 35% respecte al mateix període de l'exercici anterior.