La compravenda d'automòbils va generar l'any passat un volum de negoci d'uns 500 milions d'euros a les comarques gironines. D'aquests, poc més de 300 van venir dels cotxes nous, mentre que el mercat d'ocasió va generar un volum de negoci pròxim als 200 milions d'euros. Aquestes xifres no inclouen les vendes de vehicles comercials ni les activitats postvenda o de taller que desenvolupen molts concessionaris i venedors.

En el cas dels cotxes nous, el preu mitjà dels cotxes es va situar en 22.075 ?, fet que suposa una pujada del 3,9% respecte a 2009. Són dades de la patronal dels concessionaris Faconauto, que deixa clar que el 2010 va ser un any amb dues parts molt diferenciades.

Durant el primer semestre els concessionaris van intensificar el seu esforç promocional per tractar d'aprofitar la dinàmica positiva generada pel Pla 2000E d'ajuts a la compra de cotxes, fet que va provocar una baixada molt significativa dels preus. No obstant, la pujada de l'IVA a partir de juliol i el final del pla d'ajuts també va comportar una disminució de les promocions, el que va encarir els preus en el tram final de l'exercici.

En el cas del mercat d'ocasió, el volum de negoci és més difícil de quantificar. Segons l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor (Ganvam), a Girona es van vendre fins a 28.840 cotxes de segona mà el 2010, el que suposa un creixement del 7% respecte al 2009. Aquesta patronal situa el preu mitjà dels vehicles a Girona per sota els 8.000 euros, tot i que el portal d'Internet especialitzat en aquest mercat eleva el preu fins a prop dels 10.000 euros la unitat.

El factor preu, les promocions i la variada oferta en estoc són les principals armes de les empreses del sector per atreure compradors en època de crisi. Així mateix, la fi de les ajudes del Pla 2000E i la pujada de dos punts de l'IVA dels automòbils nous decanten, encara més, la balança cap al mercat d'ocasió.

En ocasió del Saló del Vehicle Garantit celebrat a Barcelona, el president de la Federació Catalana de Venedors de Vehicles de Motor (Fecavem), Jaume Roure apuntava que els vehicles d'ocasió "són una opció molt competitiva en un moment en que els automobilistes es mouen principalment pel factor preu". Per a Roura, els principals problemes del mercat d'ocasió passen per "la debilitat del consum, la dificultat d'obtenir crèdits; i la falta de confiança del comprador que endarrereix la decisió de compra, esperant un millor moment econòmic".

Camp per córrer

A Girona es venen 1,7 cotxes d'ocasió per cada un de nou. Aquesta relació de vendes entre vehicle d'ocasió i vehicle ens situa al nivell d'altres països europeus com Alemanya (1,9), Itàlia (2,1), Portugal (2,5) i França (2,7). El Regne Unit continua sent el paradís dels vehicles de segona mà, ja que es venen 3,5 unitats per cada cotxe nou. En aquest sentit, el president de FECAVEM, Jaume Roura, destaca "l'enorme potencial de creixement que té per davant el mercat d'ocasió al nostre país".