Les matriculacions de motocicletes al mercat gironí es va situar l'any passat en 2.883 unitats, fet que suposa un descens del 16% respecte a les vendes de l'exercici precedent. El comportament encara és pitjor en el cas dels ciclomotors, que amb només 548 unitats matriculades, registra una contracció del 39 per cent.

En tots dos casos, l'evolució és pitjor que en el conjunt de l'Estat. L'any passat es van vendre a tot Espanya 120.465 motocicletes noves, amb un descens anual del 10,8%, fet que situa el mercat a nivells de 1999, segons dades de l'Associació Nacional d'Empreses del Sector de Dues Rodes (Anesdor).

Per la seva part, el lliurament de ciclomotors a Espanya es van situar en 23.244 unitats en 2011, cosa que representa una disminució del 32,01% respecte a les 34.187 unitats de 2010 i el cinquè any consecutiu de caiguda, fet que ha provocat que el volum es trobi en "mínims històrics".

Així mateix, les vendes de quads, ATV i UTV van experimentar un retrocés del 30,44% el conjunt de 2011, fins a situar-se en 2.689 unitats.

El secretari general d'Anesdor, José María Riaño, va apuntar que el mercat espanyol de les dues rodes ve patint greus problemes els últims anys, com l'increment de la pressió fiscal sobre la moto o l'enduriment dels requisits per a l'obtenció dels carnets de ciclomotors i motocicletes, entre d'altres aspectes.

Per millorar la situació actual, Riaño aposta per corregir els problemes actuals amb els carnets de conduir o promoure la moto pels seus avantatges en termes de mobilitat. "Mesures d'aquest tipus permetrien superar fàcilment els resultats de 2011", va afegir.

La situació del mercat, ha afectat, i molt, la indústria de la moto, molt concentrada a Catalunya. Les plantes de Yamaha i Derbi han estat les més damnificades per la crisi del sector.

Mentrestant, a Girona,el fabricant de motos off road Gas Gas torna a créixer i mira cap a l'exterior. En el darrer exercici, la companyia va fabricar 9.000 motos, assolint una facturació de 40 milions d'euros i un benefici d'1,2 milions. Els seus plans immediats passen per obrir una fàbrica a Brasil i per produir una moto de trial elèctrica. El pla de negoci de la companyia passa per incrementar la producció fins a les 22.000 unitats en un període d'entre tres i quatre anys i doblar la plantilla fins arribar als 180 treballadors.

Qui també han fet una important aposta per la moto elèctrica ha estat Rieju, fabricant amb seu a Figures, que ha començat a produir l'escúter Mius. Per la seva banda, el fabricant Ossa, que fa dos anys va tornar al mercat, ha confirmat la seva intenció de quedar-se a Girona després de mesos en els que va insinuar que traslladaria la seva fàbrica fora de Catalunya.