Durant aquest cap de setmana, Girona s'ha convertit en el punt de trobada de molts administradors de finques procedents d'arreu de l'Estat espanyol, que han participat en la seva XV Trobada Estatal per tal d'analitzar, mitjançant diverses ponències, la situació i els problemes que actualment travessa el sector i que afecten el col·lectiu i als seus treballadors.

En aquest sentit, una de les principals inquietuds que es va fer palesa en la trobada és l'avantprojecte de Llei de Liberalització dels Serveis que prepara el Govern estatal, mesura que suposaria que els administradors poguessin treballar sense estar col·legiats. "Això serà un campi qui pugui, no hi haurà cap garantia i la gent estarà desprotegida", va lamentar el vicepresident del Col·legi d'Administradors de Finques de Girona, Albert Romaguera.

Els professionals proposen, d'altra banda, implantar la domiciliació electrònica a cada ciutadà per combatre l'augment de morositat i intrusisme.

Crítiques i propostes

Uns 400 delegats, administradors de finques d'arreu d'Espanya, es van aplegar a l'esdeveniment que s'ha celebrat aquest cap de setmana al Palau de Congressos de la ciutat. A l'acte hi van fer acte de presència, entre d'altres professionals relacionats amb el sector, el president de la secció 13 de l'Audiència Provincial de Barcelona, Joan Cremades, el director executiu de l'agència OgilvyOne, Jordi Urbea, o el president de l'Audiència Provincial d'Alacant i doctor en Dret, Vicente Magro, entre d'altres professionals.

Així, Romaguera va explicar alguns dels aspectes que es van posar sobre la taula durant aquesta trobada. En primer lloc, el sector va mostrar la seva "preocupació i indignació" davant la Llei de Liberalització dels Serveis que prepara el Govern de l'Estat i que afectarà diversos col·legis professionals, entre ells el sector de l'administració de finques. Segons Romaguera, la normativa provocarà que qualsevol persona pugui treballar en aquest àmbit sense haver d'estar col·legiat. "Això suposa que els ciutadans no tenen cap garantia, el fet d'estar col·legiat assegura que el treballador ha tingut una formació, té un codi deontològic i si hi ha qualsevol problema, sap on es pot dirigir", va explicar el vicepresident del Col·legi d'Administradors de Finques de Girona.

El vicepresident dels administradors gironins va destacar que una regulació "és necessària" perquè no hi hagi un "detriment de la qualitat" dels serveis. "Actualment veiem un augment d'intrusisme i si hi ha una normativa, es pot fer front a aquesta situació, però si no la tenim, serà molt perjudicial", va alertar.

D'altra banda, Romaguera també va explicar que durant la trobada es va donar a conèixer l'augment de la morositat dels propietaris de finques. "No tenim xifres completes però estem registrant més casos de comunitats de propietaris que, a causa de la crisi econòmica i la manca de treball, no poden fer front a aquestes despeses", va explicar. "Aquesta situació és cada cop més freqüent en nuclis de població o municipis on els treballadors pateixen més les dificultats actuals com, per exemple, Salt", va explicar Romaguera.

Finalment, el vicepresident va donar a conèixer una de les propostes segons ell més interessants que va sorgir arran de la trobada i que es va tractar en una de les últimes ponències. "Seria bo implantar la domiciliació electrònica per poder millorar les gestions, per combatre la morositat i l'intrusisme", va explicar.

Segons Romaguera, el fet que cada propietari de finques o ciutadà tingués un correu electrònic on pogués rebre aquests documents ajudaria a millorar la gestió del sector. "En l'àmbit de la Seguretat Social i les empreses ja s'ha implantat. Suposaria que les notificacions no s'haurien d'entregar de forma física i ens estalviaríem tots els problemes i dificultats que suposen alguns tràmits", va assenyalar.