El 8 de juliol de l'any passat va vèncer el conveni col·lectiu del sector de transport de mercaderies i logística a Girona. Va ser un dels primers de la demarcació en què, arran de la reforma laboral, va decaure l'anomenada ultraactivitat. A partir d'aquell moment, moltes empreses del sector van començar a aplicar l'Acord General de Mercaderies, que reduïa les condicions dels treballadors gironins del sector. Però ara, una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya acaba d'estimar parcialment una demanda dels sindicats que declara vigent l'antic conveni fins a la finalització dels treballs d'una comissió negociadora prevista en el mateix conveni. Així ho van informar ahir CCOO i UGT, que asseguren que "amb aquesta sentència, les nombroses empreses que han modificat les condicions laborals dels seus treballadors hauran de restablir tot el que han deixat d'abonar i continuar aplicant les condicions marcades en el conveni col·lectiu".

Segons Joan Muntada, secretari general de la Federació de Transports de la UGT, el sector està format a Girona per una mica emnys de 4.000 treballadors, dels quals, més de la meitat han vist rebaixades les seves condicions laborals des de l'estiu passat. "Ara, hauran de recuperar les condicions que tenien anteriorment i les empreses hauran d'abonar el que han retallat", va afegir.

La disposició del conveni que permès restablir la ultraactivitat assenyala que "les dues parts consideren oportuna la creació d'una comissió de treball amb la finalitat d'estudiar i desenvolupar els temes recollits en el present conveni i que puguin afectar al mateix en funció de la possible publicació de nous aspectes normatius. Mentre aquesta comissió no es pronunciï, es mantindran els sistemes que regien anteriorment".

La UGT, que recorda que fa unes setmanes el TSJC ja va declarar vigent el conveni del sector a Barcelona, va celebrar ahir la nova sentència.

"Després de reiterats intents de negociació sense efecte amb una patronal intransigent i retrògrada, i de nombroses mobilitzacions en defensa del conveni col·lectiu, una vegada més queda clar que teníem raó i que els treballadors i treballadores del sector del transport de mercaderies i logística de la província de Girona estan emparats per un conveni col·lectiu sectorial vigent", va assegurar el sindicat en un comunicat.

Tot i que la resolució del TSJC no és ferma i es pot interposar recurs de cassació contra ella, Muntada es mostrava optimista i no creia que un tribunal superior canviés el sentit de la resolució.

El del transport és un dels sectors que més ha patit la crisi a la demarcació. Segons la UGT, en els últims 4 anys, han tancat més de 80 empreses i s'han perdut uns 1.500 llocs de treball