El futur propietari del Grup Miquel, Bright Food, és un conglomerat industrial sota el paraigües del qual s'agrupen divuit empreses i quatre companyies, que sumen una facturació de 18.000 milions d'euros. El gegant asiàtic , propietat del Govern xinès, abasta totes les branques de la indústria alimentària: explotacions agrícoles, fabricació de productes, distribució i logística.

Segons la informació recollida en la seva pròpia web, Bright Food és el primer productor de sucre de Xina i el tercer de llet i a més té producció de vi blanc. El grup compta amb quatre companyies cotitzades. En concret, Bright Dairy & Food, productora de làctics i aliments saludables, entre d'altres; Xangai First Provision, amb activitats de distribució, que sumen una xarxa d'uns 4.000 supermercats i botigues de conveniència; Xangai Mailing Aquarius, dedicada a la fabricació de maquinària per a la indústria alimentària i la producció d'aliments enllaunats i aigua, i Xangai Haibo, primera empresa de taxis de la capital econòmica xinesa.

L'operació de Miquel seria la seva quarta incursió en la indústria alimentària europea, després de la compra, l'any 2012, del 60% de la fabricant de cereals per a l'esmorzar britànic Weetabix, per import de 1.400 milions d'euros, del 70% de la distribuïdora i exportadora de vins francesa Diva Bourdeox, i de la compra de la productora italiana d'oli d'oliva Salov. Recentment, el gegant japonès també ha adquirit una participació majoritària de Tnuva, el principal productor alimentari d'Israel.

La compra del Grup Miquel suposarà el desembarcament de Bright Food en el sector de la distribució europeu. Amb aquesta primera operació, la multinacional podrà començar a introduir els seus productes no només al mercat català i estatal, sinó també al continent. Al seu torn, Bright Food també tindrà l'oportunitat de vendre a l'Àsia les més de 17.000 referències i els 2.000 productes de marca pròpia que la companyia gironina distribueix actualment.

De fet, Miquel Alimentació ja fa alguns anys que ven a la Xina. L'any 2011 va tancar un acord per vendre els productes de la seva marca pròpia Gourmet en 121 hipermercats xinesos. En els darrers anys, la companyia gironina ha potenciat la seves exportacions gràcies a una nova marca (Sabor Español), amb la qual s'ha introduït en diferents països.

Bright Food no ha amagat el seu desig d'adquirir a l'estranger marques alimentàries, sobretot de productes de qualitat. I és que els els escàndols alimentaris que es van reiterant a la Xina fan que la reputació de les marques estrangeres sigui molt elevada.

Al marge d'aquesta bona valoració, un dels fets que impulsa les companyies xineses a apostar pel mercat agroalimentari estranger és la falta de recursos propis. El 21% de la població mundial viu a la Xina, però només el 9% de les terres del país són cultivables. El creixement dels ingressos augmenta la demanda d'aliments rics en proteïnes en una població amb hàbits cada cop més occidentals, mentre que la producció nacional d'aquests productes gairebé no creix. Segons les estimacions del Banc Mundial, en el mitjà termini la població de la Xina seguirà creixent. Si l'any 2014 hi ha 1.370 milions de xinesos, el 2028 n'hi haurà 1.430 milions.

Avui dia la Xina necessita aproximadament la meitat del blat i la carn que es produeix al món, segons Bloomberg. Els productors xinesos no poden proporcionar aquest tipus de volums, i aquesta és una de les raons per les quals l'any passat la Xina gasta cada any milers de milions per comprar diferents empreses de producció d'aliments, begudes i productes agrícoles.

Segons la mateixa agència informativa, els experts assenyalen que és molt probable que en els propers anys veiem noves adquisicions de productors de grans, oli, xai i vedella per part de grans corporacions xineses.